Przejdź do treści głównej
Symbol graficzny Komisji Europejskiej
Komisja Europejska

Działania UE w odpowiedzi na kryzys energetyczny

Nieuzasadniona rosyjska agresja wojskowa wobec Ukrainy i wykorzystywanie przez Rosję dostaw gazu jako broni postawiły UE w obliczu bezprecedensowego kryzysu energetycznego. Doszło do gwałtownego wzrostu cen energii i pogorszenia się jakości życia Europejczyków. 

W reakcji na tę sytuację w 2022 r. UE wprowadziła środki nadzwyczajne, aby ustabilizować ceny energii i zapewnić dostawy gazu w zimie. Z myślą o przyszłości Komisja skupia się teraz na działaniach, które mają zaradzić utrzymującym się wysokim kosztom energii, stanowiącym obciążenie dla mieszkańców i przedsiębiorstw w UE. Dlatego w lutym 2025 r. Komisja przedstawiła nowy plan działania, którego celem jest zmniejszenie kosztów energii, ukończenie unii energetycznej, pozyskanie inwestycji i zwiększenie gotowości na możliwy kryzys energetyczny.

REPowerEU

Zapewnienie dostaw gazu na zimę

W czerwcu i lipcu 2022 r. Komisja zaproponowała nowe przepisy, aby zapewnić Europie wystarczające dostawy gazu pozwalające jej przetrwać wszelkie nagłe zakłócenia dostaw z Rosji w miesiącach zimowych.

Zgodnie z nowymi przepisami dotyczącymi magazynowania gazu do 1 listopada każdego roku kraje UE muszą napełnić magazyny do 90 proc. pojemności. Na początku sezonu zimowego 2024/2025 magazyny gazu były pełne w 95 proc., a próg 90 proc. został osiągnięty już w sierpniu 2024 r.

Ponadto w sierpniu 2022 r. kraje UE zgodziły się dobrowolnie ograniczyć zapotrzebowanie na gaz ziemny o 15 proc. w sezonie zimowym 2022/2023, a następnie również zimą 2023/2024. W marcu 2024 r. Rada przyjęła zalecenie, zgodnie z którym kraje UE mają kontynuować stosowanie tych dobrowolnych środków do marca 2025 r., aby utrzymać łączny poziom zapotrzebowania na gaz o 15 proc. niższy w porównaniu ze średnim zapotrzebowaniem w okresie od kwietnia 2017 r. do marca 2022 r.

W kwietniu 2022 r. Komisja uruchomiła również unijną platformę energetyczną, aby pomóc krajom UE współpracować na rynkach światowych. Celem jest uniknięcie konkurencji między krajami UE, wykorzystanie wpływu UE do zabezpieczenia różnych źródeł energii, zachęcanie do konkurencji między głównymi dostawcami i stworzenie lepszych warunków dla konsumentów.

Magazyny gazu
należy napełnić przed każdą zimą
90%
pojemności należy napełnić do 1 listopada każdego roku
95%
pojemności udało się napełnić przed zimą 2024/2025

Dywersyfikacja źródeł gazu i inwestowanie w infrastrukturę

Wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych

Musimy nie tylko zapewnić zagraniczne dostawy energii, ale również w jak największym stopniu korzystać z rodzimych źródeł energii. UE jest już światowym liderem w rozwoju technologii energii odnawialnej. W 2023 r. w UE 24,5 proc. zużycia energii pochodziło ze źródeł odnawialnych. W listopadzie 2023 r. w przekształconej dyrektywie w sprawie energii odnawialnej kraje UE uzgodniły ogólny cel w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, zgodnie z którym w 2030 r. co najmniej 42,5 proc. energii w UE ma pochodzić ze źródeł odnawialnych, oraz zobowiązały się, że dążyć będą do zwiększenia tego odsetka do 45 proc.

Aby przyspieszyć wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych, w grudniu 2022 r. kraje UE przyjęły tymczasowe przepisy, które umożliwiają usprawnienie procedur wydawania zezwoleń.

Energia odnawialna
w UE
24,5%
wyniósł udział energii odnawialnej w zużyciu energii w UE w 2023 r.
42,5%
ma stanowić energia ze źródeł odnawialnych w UE w 2030 r. (celem jest osiągnięcie co najmniej 45 %)

Zmniejszenie rachunków dla europejskich gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

W lutym 2023 r. kraje UE zatwierdziły również mechanizm korekty rynku, który pozwalał uniknąć zakłóceń na rynku energetycznym i finansowym. W razie potrzeby mechanizm ten miał być automatycznie aktywowany:

  • jeżeli cena instrumentu pochodnego Title Transfer Facility (TTF) o terminie wygaśnięcia w następnym miesiącu przekraczała 180 euro/MWh przez 3 dni robocze oraz 
  • jeżeli cena TTF była o 35 euro wyższa od ceny referencyjnej skroplonego gazu ziemnego (LNG) na rynkach światowych przez te same 3 dni robocze.

Mechanizm ten obowiązywał do stycznia 2025 r., ale nigdy nie został uruchomiony, dzięki takim czynnikom jak: spadek popytu strukturalnego, niezawodny import LNG i gazu rurociągowego od zaufanych partnerów oraz wzmocniona infrastruktura importowa. 

Plan działania na rzecz przystępnych cen energii

Ceny energii w UE pozostają jednak strukturalnie wysokie, co negatywnie wpływa na życie mieszkańców UE i konkurencyjność unijnego przemysłu. Dlatego w lutym 2025 r. Komisja zaproponowała plan działania na rzecz przystępnych cen energii, w którym wskazała konkretne działania mające w krótkim czasie obniżyć koszty energii dla osób prywatnych, przedsiębiorstw, przemysłu i społeczności w całej UE. Celem planu jest również ukończenie unii energetycznej, pozyskanie inwestycji i lepsze przygotowanie na ewentualny kryzys energetyczny.

Szacuje się, że dzięki realizacji planu całkowite oszczędności w 2025 r. wyniosą 45 mld euro, a potem będą stopniowo rosły i w 2030 r. sięgną 130 mld euro rocznie, zaś w 2040 r. – 260 mld euro rocznie.

Ogólne szacowane oszczędności

45 mld euro
w 2025 r.
Nawet 130 mld euro
rocznie do 2030 r.
Nawet 260 mld euro
rocznie do 2040 r.