Agresiunea militară nejustificată a Rusiei împotriva Ucrainei și folosirea aprovizionării cu gaze pentru a exercita presiuni politice, au provocat o criză energetică fără precedent. Această situație a dus la o creștere bruscă a prețurilor la energie și le-a creat dificultăți europenilor.
UE a reacționat implementând măsuri de urgență în 2022, pentru a stabiliza prețurile la energie și a asigura accesul la aprovizionarea cu gaze în timpul iernii. Privind în perspectivă, Comisia încearcă acum să găsească soluții la problema persistenței costurilor ridicate ale energiei care afectează cetățenii și întreprinderile din UE. În acest scop, în februarie 2025, Comisia a prezentat un nou plan de acțiune care vizează reducerea acestor costuri, finalizarea uniunii energetice, atragerea de investiții și îmbunătățirea gradului de pregătire pentru potențiale crize energetice.
REPowerEU
În mai 2022, Comisia a prezentat planul REPowerEU pentru reducerea rapidă a dependenței UE de combustibilii fosili din Rusia, prin accelerarea tranziției curate și prin unirea forțelor pentru a realiza un sistem energetic rezilient și o uniune energetică veritabilă.
Datorită REPowerEU, am protejat cetățenii și întreprinderile din UE de penuria de energie, am sprijinit Ucraina prin slăbirea resurselor de război ale Rusiei, am accelerat tranziția către o energie curată și am stabilizat prețurile.
Ce am realizat în primii doi ani de la lansarea sa:
- am redus consumul de gaz cu aproximativ 18 %
- am depășit dependența noastră de combustibilii fosili rusești
- am garantat accesul la energie sigură și la prețuri abordabile
- pentru prima dată am produs mai multă electricitate din energie eoliană și solară decât din gaz
- am mărit rapid numărul de instalații producătoare de energie din surse regenerabile

Garantarea aprovizionării cu gaz în timpul iernii
În iunie și iulie 2022, Comisia a propus noi norme pentru a se asigura că Europa este aprovizionată cu gaz suficient cât să facă față oricăror întreruperi neprevăzute provocate de Rusia în lunile de iarnă.
Potrivit noilor norme privind înmagazinarea gazelor, țările UE trebuie să umple instalațiile de înmagazinare la 90 % până la data de 1 noiembrie a fiecărui an. La începutul sezonului de iarnă 2024-2025, depozitele de gaze erau pline în proporție de 95 %, pragul de 90 % fiind deja atins în august 2024.
În plus, în august 2022, țările UE au convenit asupra unui regulament vizând reducerea voluntară a cererii de gaze naturale cu 15 % pentru sezonul de iarnă 2022/2023, extinzându-l ulterior pentru a acoperi iarna 2023/2024. În martie 2024, Consiliul a adoptat o recomandare pentru a continua măsurile voluntare până în martie 2025 astfel încât să se mențină reducerea colectivă cu 15 % a cererii de gaze, comparativ cu cererea medie din perioada aprilie 2017-martie 2022.
În aprilie 2022, Comisia a lansat, de asemenea, Platforma energetică a UE, pentru a ajuta țările UE să colaboreze pe piețele mondiale. Obiectivul este de a evita concurența între țările UE, de a utiliza influența UE pentru a asigura diverse surse de energie, de a încuraja concurența între principalii furnizori și de a obține condiții mai bune pentru consumatori.
Diversificarea surselor de gaze și investițiile în infrastructură
Pentru a asigura o aprovizionare cu energie sigură și la prețuri accesibile este foarte important ca rutele de aprovizionare să fie diversificate. În ultimii ani, UE a colaborat cu parteneri internaționali pentru a diversifica aprovizionarea. Din 2022, Comisia a încheiat acorduri cu Egiptul, Israelul și Azerbaidjanul pentru exportul de gaze naturale către Europa.
De asemenea, UE a sporit importurile de gaz natural lichefiat (GNL) din America de Nord, Australia, Qatar și Africa de Est și prin gazoducte, din Norvegia, Regatul Unit, Azerbaidjan și Africa de Nord.
Investițiile în terminale GNL și în interconexiuni de gaze naturale au garantat că fiecare stat membru poate primi acum gaze din cel puțin două surse, iar fluxurile inversate între vecini sunt posibile. De exemplu, în mai 2022, a început să funcționeze interconectorul de gaze Polonia-Lituania, ceea ce oferă mai multe opțiuni pieței baltice a gazelor și îi consolidează reziliența. În mod similar, în octombrie 2022, a fost lansat interconectorul de gaze Grecia-Bulgaria, acesta jucând un rol esențial în diversificarea aprovizionării cu gaze în Europa de Sud-Est.

Dezvoltarea utilizării energiei din surse regenerabile
Pe lângă garantarea accesului la surse din străinătate, trebuie să utilizăm cât mai mult posibil energia autohtonă. UE este deja lider mondial în dezvoltarea tehnologiilor pentru energie din surse regenerabile. În 2023, ponderea acestea în consumul de energie al UE a fost de 24,5 %. Odată cu revizuirea Directivei privind energia din surse regenerabile în noiembrie 2023, țările UE au convenit asupra unui obiectiv global de cel puțin 42,5 % energie din surse regenerabile la nivelul UE până în 2030, scopul fiind de a ajunge la cel puțin 45 %.
Pentru a accelera utilizarea energiei din surse regenerabile, țările UE au convenit, în decembrie 2022, asupra unor norme temporare, care să permită simplificarea proceselor de acordare a autorizațiilor.
Reducerea facturilor pentru gospodăriile și întreprinderile europene
Ca răspuns la utilizarea energiei de către Rusia ca armă, țările UE au convenit, în octombrie 2022, asupra unei intervenții de urgență pentru a reduce facturile la energie pentru gospodăriile și întreprinderile europene. Au fost luate măsuri excepționale:
- reducerea cererii de energie electrică (10 % per total, cu o reducere obligatorie de 5 % în timpul orelor de vârf)
- plafonarea veniturilor (180 EUR/MWh) provenite de la producătorii de energie cu costuri reduse (energie nucleară, lignit, surse regenerabile de energie) și redistribuirea excedentului către consumatori
- introducerea unei contribuții temporare de solidaritate privind profiturile excedentare din sectoarele petrolului, gazelor, cărbunelui și rafinăriilor, redirecționând fondurile către consumatorii de energie.
Măsurile de urgență au expirat în 2023.

În februarie 2023, țările UE au convenit, de asemenea, asupra unui mecanism de corecție a pieței pentru a evita perturbările pieței energetice și financiare. Acesta ar fi fost activat automat la nevoie:
- dacă prețul mecanismului de transfer de titluri pentru luna următoare (TTF) ar fi depășit 180/MWh EUR timp de 3 zile lucrătoare și
- dacă prețul TTF ar fi fost cu 35 EUR mai mare decât un preț de referință pentru gazul natural lichefiat (GNL) pe piețele mondiale timp de tot 3 de zile lucrătoare.
Mecanismul a fost în vigoare până în ianuarie 2025 și nu a fost niciodată nevoie să fie declanșat, datorită unor factori precum scăderea structurală a cererii, importurile fiabile de GNL și prin gazoducte de la parteneri de încredere și consolidarea infrastructurii de import.
Planul de acțiune privind energia la prețuri accesibile
Cu toate acestea, prețurile la energie rămân ridicate în UE din punct de vedere structural, ceea ce afectează cetățenii UE și competitivitatea industriei europene. De aceea, în februarie 2025, Comisia a propus Planul de acțiune privind energia la prețuri accesibile, care stabilește măsuri concrete pe termen scurt menite să reducă costurile pentru cetățenii, întreprinderile, industria și comunitățile din UE, să finalizeze uniunea energetică, să atragă investiții și să ne permită să fim mai bine pregătiți pentru potențiale crize energetice.
Astfel, vor putea fi făcute economii totale estimate la 45 de miliarde EUR în 2025, cu o creștere progresivă de până la 130 de miliarde EUR anual până în 2030 și de 260 de miliarde EUR anual până în 2040.