Przejdź do treści głównej

Kształcenie i szkolenie

Jakie działania podejmuje Komisja

Strategia UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia promuje współpracę między państwami członkowskimi Unii Europejskiej a najważniejszymi zainteresowanymi podmiotami oraz umożliwia monitorowanie postępów w realizacji ich wspólnej wizji.

Więcej informacji na temat ram strategicznych europejskiego obszaru edukacji

Cele

Ramy strategiczne europejskiego obszaru edukacji powstały, aby usystematyzować współpracę między państwami członkowskimi UE a najważniejszymi zainteresowanymi podmiotami, co ma pozwolić na realizację ich wspólnej wizji. 

Najważniejsze cele:

  • zacieśnienie współpracy politycznej oraz dotarcie do zainteresowanych podmiotów i zachęcanie ich do udziału w inicjatywie
  • poprawa synergii z innymi inicjatywami, m.in. z europejską przestrzenią badawczą i procesem bolońskim
  • określenie celów i wskaźników, które umożliwiają ukierunkowanie prac i monitorowanie postępów w urzeczywistnianiu europejskiego obszaru edukacji
  • wsparcie w uwzględnianiu aspektów kształcenia i szkolenia w europejskim semestrze.

Planowane rezultaty

Warunkiem pełnego urzeczywistnienia europejskiego obszaru edukacji jest osiągnięcie następujących siedmiu założeń:

do 2025 r.

  • co najmniej 60 proc. niedawnych absolwentów kształcenia i szkolenia zawodowego powinno skorzystać z uczenia się w miejscu pracy w trakcie kształcenia i szkolenia zawodowego
  • co najmniej 47 proc. osób dorosłych w wieku 25–64 lat powinno w ciągu ostatnich 12 miesięcy uczestniczyć w uczeniu się

do 2030 r.

  • odsetek piętnastolatków z niskimi wynikami w zakresie umiejętności czytania, matematyki i nauk przyrodniczych powinien być niższy niż 15 proc.
  • odsetek ósmoklasistów z niskimi wynikami w zakresie kompetencji komputerowych i informacyjnych powinien być niższy niż 15 proc.
  • co najmniej 96 proc. dzieci w przedziale wiekowym od 3 lat do wieku obowiązku szkolnego powinno uczestniczyć we wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem
  • odsetek uczniów wcześniej kończących kształcenie i szkolenie powinien być niższy niż 9 proc.
  • co najmniej 45 proc. osób w wieku 25–34 lat powinno mieć wykształcenie wyższe.

Zobacz, jakie działania w dziedzinie kształcenia i szkolenia podejmują inne instytucje UE