Przejdź do treści głównej
Symbol graficzny Komisji Europejskiej
Komisja Europejska
Closeup of little boy blowing a wind turbine toy and studying how green energy works from a young age - Concept of future generation and enewable Energy
© damianobuffo/Adobe Stock
REPowerEU

Przystępna cenowo, bezpieczna i zrównoważona energia dla Europy

REPowerEU w skrócie 

W odpowiedzi na trudności i zakłócenia na światowym rynku energii spowodowane inwazją Rosji na Ukrainę Komisja Europejska wdraża plan REPowerEU, którego celem jest stopniowe wycofywanie importu rosyjskich paliw kopalnych.

Plan REPowerEU, zainicjowany w maju 2022 r., pomaga Unii:

  • oszczędzać energię
  • dywersyfikować dostawy energii
  • produkować ekologiczną energię

Dzięki REPowerEU uchroniliśmy mieszkańców i przedsiębiorstwa w UE przed niedoborami energii, wspieraliśmy Ukrainę przez osłabienie rosyjskich zdolności finansowych, przyspieszyliśmy proces przechodzenia na czystą energię i ustabilizowaliśmy ceny.

Putin próbował wykorzystać dostawy energii jako broń, by skonfliktować Europę, ale plan ten nie powiódł się. Nasze wspólne wysiłki są kontynuowane, a UE jest teraz lepiej przygotowana i bardziej zjednoczona niż kiedykolwiek dotąd.

Najważniejsze osiągnięcia 

Import energii z Rosji

  • W ramach unijnych sankcji wprowadzono zakaz wszelkiego importu rosyjskiego węgla
  • Kraje UE, które nadal wykorzystują zaprojektowane przez Rosję reaktory wodne ciśnieniowe, zrobiły postępy w zastępowaniu rosyjskiego paliwa jądrowego paliwem pochodzącym od innych producentów.

Jak całkowicie uniezależnić się od rosyjskiej energii – plan działania

Więcej działań, które mają doprowadzić do całkowitego wyeliminowania zależności przedstawiono w maju i czerwcu 2025 r., po odnotowanym ożywieniu w imporcie gazu w 2024 r. Planuje się, że Unia będzie stopniowo, bezpiecznie i w skoordynowany sposób wycofywać ze swoich rynków rosyjską ropę naftową, gaz i energię jądrową, w miarę jak będzie przechodziła na czystą energię.

Plan UE zakłada:

  • Gaz – wstrzymanie wszelkiego importu rosyjskiego gazu rurociągowego i skroplonego gazu ziemnego do końca 2027 r.
  • Ropa naftowa – podjęcie działań przeciwko rosyjskiej „flocie cieni” (okrętom wykorzystywanym przez Rosję do obchodzenia sankcji) przewożącej ropę naftową oraz wstrzymanie rosyjskiego importu ropy do końca 2027 r.
  • Energia jądrowa – ograniczenie importu uranu, uranu wzbogaconego i innych materiałów jądrowych pochodzących z Rosji.

Do 1 marca 2026 r. państwa UE muszą przedstawić Komisji krajowe plany dywersyfikacji zawierające szczegółowe działania i cele dotyczące stopniowego wycofywania bezpośredniego i pośredniego importu rosyjskiego gazu i ropy. Jednocześnie UE będzie nadal przyspieszała swoją transformację energetyczną i dywersyfikowała dostawy energii, aby uniknąć zagrożeń dla bezpieczeństwa dostaw i stabilności rynku.

Dowiedz się więcej, jak UE radzi sobie z kryzysem energetycznym

Przystępna cenowo energia dla UE

Ceny energii znacznie spadły w porównaniu z rekordowymi poziomami z 2022 r., dzięki skoordynowanym działaniom Unii i realizacji planu REPowerEU. Europa inwestuje w produkcję czystej i przystępnej cenowo energii oraz w niezależność energetyczną.

W następstwie rosyjskiej inwazji wojskowej na pełną skalę skierowanej przeciwko Ukrainie Unia zaproponowała zorganizowanie wspólnych zamówień na gaz, aby zapewnić Europejczykom dostęp do przystępnej cenowo energii i uniknąć zakłóceń w dostawach energii. Dzięki temu systemowi kraje UE mogły dokonać wspólnego zakupu, aby pokryć część swojego zapotrzebowania na gaz, zamiast konkurować ze sobą o ograniczone dostawy.

Działająca od kwietnia 2022 r. EU Energy Platform odgrywa ważną rolę w dywersyfikacji naszych dostaw energii. Platforma pomaga koordynować inwestycje infrastrukturalne i negocjacje UE z zewnętrznymi dostawcami gazu, aby zapobiec sytuacji, w której kraje UE przelicytowują się nawzajem. Wykorzystuje ona również siłę jednolitego rynku unijnego, aby zapewnić lepsze warunki dla wszystkich konsumentów w UE.

Łączenie popytu na gaz

W kwietniu 2023 r. Komisja zainicjowała mechanizm agregacji zapotrzebowania na gaz oraz wspólnych zakupów gazu – mechanizm AggregateEU. Inicjatywa ta umożliwia łączenie zapotrzebowania na gaz przedsiębiorstw z UE i Wspólnoty Energetycznej, a następnie kojarzenie tego łącznego popytu z konkurencyjnymi ofertami dostaw na globalnym rynku. Po zaproszeniu do składania ofert przedsiębiorstwa mogą dobrowolnie zawierać umowy zakupu z dostawcami gazu, indywidualnie lub wspólnie.

W zorganizowanych do tej pory 7 rundach przetargu unijna platforma energetyczna umożliwiła połączenie zapotrzebowania na ponad 119 mld m³ gazu ze strony unijnych przedsiębiorstw, a międzynarodowi dostawcy zaoferowali łącznie 191 mld m³ gazu. Po wybraniu najbardziej konkurencyjnych ofert w ramach mechanizmu AggregateEU zamówiono blisko 100 mld m³ gazu na pokrycie unijnego popytu. Mechanizm AggregateEU w pierwotnej postaci wygasł w marcu 2025 r.

Komisja pracuje teraz nad stałym dobrowolnym instrumentem, który umożliwiałby łączenie popytu oraz wspólne zakupy gazu, a także nad odrębnym mechanizmem łączenia zapotrzebowania na inne produkty, takie jak wodór i jego pochodne oraz surowce strategiczne.

Produkcja czystej energii

Energia ze źródeł odnawialnych jest dobra dla

  • klimatu
  • niezależności energetycznej UE
  • bezpieczeństwa dostaw
  • tworzenia zielonych miejsc pracy

Plan REPowerEU przyspiesza zieloną transformację i wspiera ogromne inwestycje w energię ze źródeł odnawialnych.

Ponad dwukrotny wzrost
energii słonecznej wyprodukowanej od 2019 r.
Więcej energii elektrycznej ze słońca i wiatru niż z gazu
wytworzono po raz pierwszy w 2022 r.
Z samej tylko energii wiatrowej
wyprodukowano więcej energii elektrycznej niż z gazu w 2023 r.

Od 2022 r. udało nam się zwiększyć naszą produkcję i moce produkcyjne:  

  • moc energii słonecznej wzrosła o rekordową ilość 338 GW  
  • moc energii wiatrowej wzrosła o 234 GW 
  • nieco ponad 47 proc. energii elektrycznej pochodzi obecnie z odnawialnych źródeł energii. 

Szybsze przejście na czystą energię

W listopadzie 2023 r. weszła w życie przekształcona dyrektywa w sprawie energii odnawialnej. Nowe przepisy mają zwiększyć udział energii odnawialnej w ogólnym zużyciu energii w UE. Wiążący cel na 2030 r. został podniesiony do 42,5 proc., ale jeszcze lepiej byłoby, gdyby udało się osiągnąć 45 proc. Oznaczałoby to niemal podwojenie obecnego udziału energii ze źródeł odnawialnych w UE.

Aby wspierać przejście na czystą energię, musimy lepiej dbać o nasz własny przemysł. W tym celu w lutym 2023 r. zaproponowaliśmy plan przemysłowy Zielonego Ładu dla Europy.Plan ma pomóc unijnemu przemysłowi wytwórczemu zwiększyć skalę produkcji bezemisyjnych technologii i produktów, wymaganych do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych UE.

Najważniejszymi elementami tego planu są przedstawione w marcu 2023 r. dwa akty prawne: akt w sprawie surowców krytycznych oraz akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie. Oba te akty stworzą przewidywalne i uproszczone otoczenie regulacyjne, które zachęcać będzie do inwestowania i do realizowania projektów o kluczowym znaczeniu dla europejskiej gospodarki. 

Pod koniec 2023 r. Komisja przedstawiła plan działania dotyczący szybszej realizacji sieci elektroenergetycznych. Dzięki pełnej integracji rynków UE zmodernizowana sieć infrastruktury zapewnia mieszkańcom i przedsiębiorstwom możliwość korzystania z tańszej i czystszej energii.

W tym samym roku przygotowaliśmy także nowelizację dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej oraz innych przepisów w dziedzinie energii i klimatu. Nowe przepisy ustanawiają zasadę „efektywności energetycznej przede wszystkim”, co w praktyce oznacza, że kraje UE muszą uwzględniać efektywność energetyczną we wszystkich istotnych decyzjach politycznych i ważniejszych decyzjach inwestycyjnych podejmowanych w sektorze energii i innych sektorach. Przepisy te mają też służyć osiągnięciu naszych ambitnych celów klimatycznych, zakładających ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. o co najmniej 55 proc. w porównaniu z 1990 r.

W lipcu 2024 r. weszła w życie reforma struktury rynku energii elektrycznej UE. Reforma ta przyczynia się do zwiększenia odporności unijnego rynku energii i jest korzystna dla mieszkańców i przedsiębiorstw, ponieważ sprawia, że rachunki za energię są bardziej niezależne od krótkoterminowej rynkowej ceny energii elektrycznej. Pomaga też przyspieszyć włączanie większej liczby odnawialnych źródeł energii do systemu energetycznego i zwiększyć ochronę przed manipulacjami na rynku.

Na początku 2025 r. przedstawiliśmy zakrojony na wielką skalę biznesplan Pakt dla czystego przemysłu, który ma dalej wspierać konkurencyjność i odporność unijnego przemysłu. Pakt ten przyspieszy dekarbonizację, a jednocześnie pobudzać będzie produkcję w UE przez obniżenie cen energii, tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy oraz odpowiednich warunków dla rozwoju przedsiębiorstw.

W jaki sposób finansowany jest plan REPowerEU

Komisja przeznaczyła blisko 300 mld euro na finansowanie planu REPowerEU. Pieniądze te pochodzą głównie z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF). 

Dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie RRF krajom UE przyznano dodatkowe dotacje REPowerEU o wartości 20 mld euro. Było to możliwe za pośrednictwem Funduszu Innowacyjnego oraz sprzedaży uprawnień w ramach systemu handlu emisjami (ETS).  

Aby finansować realizację planów REPowerEU, kraje UE mogą również zwrócić się o środki z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej. Łączna kwota dostępna z tej rezerwy wynosi 5,4 mld euro.

Kolejne działania

W ciągu trzech lat UE osiągnęła większość ambitnych celów wyznaczonych w planie REPowerEU i jest teraz na dobrej drodze do całkowitego wyeliminowania rosyjskich paliw kopalnych, a jednocześnie kontynuuje zieloną transformację i wspiera Ukrainę.

Nadal skupiamy się na realizacji planu RePowerEU przez:

  • dalsze ograniczanie importu rosyjskiego gazu
  • intensywniejszą dekarbonizację
  • szybsze wprowadzanie energii ze źródeł odnawialnych
  • inwestycje w infrastrukturę energetyczną i połączenia międzysystemowe
  • poprawę efektywności energetycznej.

Kalendarium

  1. 17 czerwca 2025 r.

    Komisja przedstawia projekt rozporządzenia w sprawie wycofania importu rosyjskich paliw kopalnych

  2. 22 kwietnia 2024 r.

    Komisja powołuje europejską koalicję na rzecz finansowania efektywności energetycznej, aby przyspieszyć inwestycje prywatne w efektywność energetyczną 

  3. 25 marca 2024 r.

    Rada przyjmuje zalecenie zachęcające państwa członkowskie, by do 31 marca 2025 r. dalej ograniczały zużycie gazu 

  4. 15 lutego 2024 r.

    Rozpoczęcie pierwszej rundy przetargu w ramach wspólnych zakupów gazu, która umożliwia kupującym zgłoszenie zapotrzebowania na gaz na kolejne sześciomiesięczne okresy trwające od kwietnia 2024 r. do października 2029 r.

  5. 10 maja 2023 r.

    Ogłoszenie pierwszej rundy przetargu na wspólne zakupy gazu w ramach unijnej platformy energetycznej

  6. 30 marca 2023 r.

    Rada i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie dyrektywy w sprawie energii odnawialnej.

  7. 14 grudnia 2022 r.

    Parlament Europejski i Rada osiągają porozumienie polityczne w sprawie finansowania planu REPowerEU i umożliwienia państwom członkowskim wprowadzenia rozdziałów dotyczących REPowerEU w swoich planach odbudowy i zwiększania odporności.

  8. 9 grudnia 2022 r.

    Inauguracja nowego sojuszu przemysłowego na rzecz zwiększenia produkcji energii słonecznej i bezpieczeństwa energetycznego UE

  9. 9 listopada 2022 r.

    Przyspieszając wydawanie pozwoleń na odnawialne źródła energii, Komisja zwiększa tempo zielonej transformacji, która pozwoli odejść od rosyjskiego gazu.

  10. 26 lipca 2022 r.

    W oparciu o wniosek Komisji Rada osiąga porozumienie w sprawie zorganizowanego i skoordynowanego ograniczenia zużycia gazu w całej UE w celu przygotowania się na nadchodzącą zimę.

  11. 20 lipca 2022 r.

    Oszczędzanie gazu na bezpieczną zimę: Komisja proponuje plan redukcji zapotrzebowania na gaz, aby przygotować UE na przerwy w dostawach z Rosji.

  12. 18 lipca 2022 r.

    UE i Azerbejdżan podpisują nowy protokół ustaleń w sprawie strategicznego partnerstwa w dziedzinie energii, który kładzie podwaliny pod długoterminowe partnerstwo w zakresie efektywności energetycznej i czystej energii. Dzięki temu podwoi się zdolność przesyłowa południowego korytarza gazowego, tak aby w perspektywie do 2027 r. do UE trafiało co najmniej 20 mld metrów sześciennych gazu rocznie.

  13. 15 lipca 2022 r.

    Komisja zatwierdza „IPCEI Hy2Tech” – pierwszy w historii ważny projekt stanowiący przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania w sektorze wodoru. Celem projektu jest opracowanie innowacyjnych technologii dla łańcucha wartości wodoru w celu dekarbonizacji procesów przemysłowych i sektora mobilności. Obejmuje on 35 przedsiębiorstw i 41 projektów z 15 państw członkowskich.

  14. 27 czerwca 2022 r.

    Przyjęto nowe przepisy dotyczące magazynowania gazu. Wzmocnią one bezpieczeństwo dostaw gazu w UE podczas najbliższych okresów zimowych. Nowe przepisy zobowiążą państwa członkowskie do wypełnienia magazynów gazu do 80 proc. pojemności do listopada 2022 r. i do 90 proc. w kolejnych latach.

  15. 23 czerwca 2022 r.

    UE i Norwegia pogłębiają partnerstwo w celu zwiększenia krótko- i długoterminowych dostaw gazu, rozwiązania problemu wysokich cen energii oraz zacieśnienia współpracy w zakresie czystej energii, w tym wodoru.

  16. 15 czerwca 2022 r.

    UE, Egipt i Izrael podpisują trójstronny protokół ustaleń w sprawie eksportu gazu ziemnego do Europy. Gaz ziemny z Izraela, Egiptu i innych źródeł we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego będzie przesyłany do Europy za pośrednictwem egipskiej infrastruktury eksportowej LNG.

  17. 25 maja 2022 r.

    Komisja ustanawia grupę zadaniową ds. unijnej platformy zakupu energii w celu zabezpieczenia alternatywnych dostaw.

  18. 18 maja 2022 r.

    Komisja przedstawia plan REPowerEU, tj. plan szybkiego zmniejszenia zależności od rosyjskich paliw kopalnych i przyspieszenia transformacji ekologicznej.

  19. 25 marca 2022 r.

    Komisja i Stany Zjednoczone powołują grupę zadaniową ds. europejskiego bezpieczeństwa energetycznego i USA zobowiązują się do zwiększenia eksportu LNG do UE 

  20. 10–11 marca 2022 r.

    Europejscy przywódcy przyjmują deklarację wersalską i zapraszają Komisję Europejską do przedstawienia szczegółowego planu REPowerEU 

Ostatnia aktualizacja: 17 czerwca 2025 r.

Dokumenty

  • Communication

A clear and complete repository of the thematic areas that are shaping the REPowerEU initiative