Zapewnienie wdrażania sankcji Skuteczne i skrupulatne wdrażanie sankcji ma zasadnicze znaczenie dla realizacji celu, w jakim są stosowane. Odpowiedzialność za takie wdrażanie leży w przeważającej mierze w gestii krajów UE. Aby wspierać je w realizacji tego celu, Komisja ściśle z nimi współpracuje za pośrednictwem:regularnych spotkań grup ekspertów ds. wdrażania sankcji, w ramach których Komisja może dotrzeć do wszystkich zaangażowanych organów państw członkowskichutworzonej przez Komisję w marcu 2022 r. grupy zadaniowej „Freeze and Seize”, która zapewnia lepszą koordynację zamrażania aktywów osób prywatnych i podmiotów z Rosji i Białorusigrupy wysokiego szczebla, pod przewodnictwem komisarz Mairead McGuinness, w ramach której 27 krajów UE wymienia się informacjami we współpracy z przedstawicielami unijnych sektorów przemysłu i przedsiębiorstworganizowanych przez Komisję doraźnych spotkań zainteresowanych stron w celu rozpowszechniania wytycznych i omawiania wdrażania sankcji z ich wykonawcami.UE koordynuje unijne sankcje z pozostałymi najważniejszymi sojusznikami i partnerami międzynarodowymi, takimi jak USA, Wielka Brytania, Korea Południowa, Szwajcaria, Japonia, Australia, Kanada, Nowa Zelandia i Norwegia. Chodzi o to, aby każdy kraj stosował sankcje najskuteczniejsze z punktu widzenia swojej gospodarki. Walka z obchodzeniem sankcji Obchodzenie unijnych sankcji jest przestępstwem. Aby monitorować ten proceder, Komisja:wykorzystuje swoje służby handlowe i celne do wykrywania zmian w przepływach handlowych z niektórych państw trzecich, które mogą eksportować do Rosjikontaktuje się z państwami trzecimi w sprawie wspólnych ocen, porównywania danych oraz omawiania ewentualnych środków zaradczychpozyskuje z sektora prywatnego informacje o formach obchodzenia sankcji i jest otwarta na ich zalecenia co do najskuteczniejszych form zapobiegania.W ramach 11. pakietu sankcji przyjętego 23 czerwca 2023 r. UE wprowadziła nowy instrument zapobiegający obchodzeniu sankcji poprzez wykorzystywanie jurysdykcji państw trzecich. Instrument miałby dotyczyć konkretnych towarów wysokiego ryzyka, które – co udowodniono – docierają do Rosji przez państwa trzecie, mimo że są objęte sankcjami UE. Dzięki temu instrumentowi UE może zakazać eksportu tych towarów do krajów, które są wykorzystywane do obchodzenia naszych sankcji, a także zabronić świadczenia powiązanych z nimi usług.Towary i technologie podlegające temu ograniczeniu zostaną umieszczone na liście tylko wtedy, gdy nie będzie można znaleźć innego rozwiązania. Dlatego potrzebna jest ścisła współpraca i dialog ze wszystkimi państwami trzecimi, których dotyczy to zjawisko. W każdej sytuacji będziemy dawać ich władzom możliwość ustosunkowania się do ustaleń i wniosków UE. Instrument ten będzie zatem stosowany w ostateczności.Inne środki, dzięki którym udaje nam się zwalczać obchodzenie sankcji: Zakaz tranzytu produktów podwójnego zastosowania i zaawansowanych technologiiWprowadziliśmy zakaz tranzytu przez terytorium Rosji produktów podwójnego zastosowania i zaawansowanych technologii, broni palnej oraz materiałów związanych z lotnictwem. To znaczy, że eksportowane do państw trzecich towary nie mogą przejść przez terytorium rosyjskie.Zobowiązaliśmy również podmioty gospodarcze do tego, aby w swoich umowach zakazywały ponownego eksportu tych wrażliwych towarów do Rosji.W 18. pakiecie sankcji wprowadziliśmy specjalny przepis, który ma wspierać państwa członkowskie w zatrzymywaniu podejrzanych przesyłek produktów zaawansowanych technologii i w prowadzeniu dochodzeń w ich sprawie.Zakaz tranzytu towarów o krytycznym znaczeniu gospodarczymWprowadziliśmy zakaz tranzytu przez terytorium Rosji niektórych towarów o krytycznym znaczeniu gospodarczym. Oznacza to, że takie towary eksportowane do państw trzecich nie mogą być przewożone przez terytorium Rosji. Zgłaszanie transferu środków pieniężnych poza UEWprowadziliśmy nowy środek, w myśl którego podmioty unijne – o ile są w ponad 40 proc. bezpośrednio lub pośrednio własnością Rosjan lub podmiotów mających siedzibę w Rosji – będą musiały zgłaszać niektóre przypadki przekazywania środków pieniężnych poza UE.Obowiązki sprawozdawcze dotyczące aktywów rosyjskiego banku centralnegoRazem z państwami członkowskimi Komisja stworzy system nadzoru nad wszystkimi zamrożonymi aktywami Banku Centralnego Federacji Rosyjskiej przechowywanymi w UE, aby stwierdzić, gdzie są zlokalizowane i ile są warte. To bardzo ważne, z uwagi na możliwość wykorzystania rosyjskich aktywów do odbudowy Ukrainy.Kraje UE zgłosiły Komisji, że na mocy 10. pakietu sankcji zamroziły ponad 200 mld euro z aktywów rosyjskiego banku centralnego. Lepsza sprawozdawczość dotycząca zamrożonych aktywówPo raz pierwszy UE wymaga, aby osoby objęte sankcjami aktywnie ujawniały właściwemu organowi krajowemu wszystkie swoje aktywa podlegające jurysdykcji UE. Ułatwi to w znacznym stopniu skuteczne śledzenie i zamrażanie aktywów. Nieprzestrzeganie tego obowiązku – tj. niezgłaszanie aktywów przez osoby ujęte w wykazie – będzie traktowane jako naruszenie unijnego prawa dotyczącego sankcji, co będzie miało konsekwencje wynikające z przepisów krajowych poszczególnych państw członkowskich, w tym konsekwencje karne.Jest to reakcja na to, że sposoby uchylania się od sankcji są coraz bardziej skomplikowane – Unia musi wyprzedzać o krok takie próby.12. pakiet sankcji, ogłoszony 18 grudnia 2023 r., nakłada na państwa członkowskie bardziej rygorystyczny obowiązek proaktywnego śledzenia aktywów osób umieszczonych w wykazie, aby zapobiegać naruszaniu lub obchodzeniu sankcji oraz wykrywać takie praktyki.WykazyUE wprowadziła kryteria umieszczania w wykazie, które umożliwiają jej nakładanie sankcji na osoby ułatwiające obchodzenie sankcji (np. osoby wspierające eksploatację niebezpiecznych zbiornikowców, które tworzą rosyjską flotę cieni).Ponadto możliwe będzie pozostawianie osób zmarłych w wykazie osób objętych zamrożeniem aktywów, aby zapobiec ewentualnemu obchodzeniu środka polegającego na zamrożeniu.Naruszenie sankcji UE jest przestępstwemPodczas rosyjskiej napaści na Ukrainę niezwykle ważne jest, aby unijne środki ograniczające zostały w pełni wdrożone, a ich naruszanie nie przynosiło korzyści. Od czasu wejścia w życie w maju 2024 r. nowe przepisy UE ułatwiają prowadzenie postępowań przygotowawczych oraz ściganie, a także karanie za naruszenia tych środków we wszystkich państwach członkowskich.Działania dyplomatyczne skierowane do państw trzecich (tj. państw niebędących członkami UE)Komisja utworzyła nową funkcję międzynarodowego specjalnego wysłannika ds. wdrażania sankcji unijnych. Ma to zapewnić ciągłość dyskusji na wysokim szczeblu z państwami trzecimi, aby zapobiec uchylaniu się od sankcji nałożonych na Rosję od początku wojny w Ukrainie i obchodzeniu tych sankcji. Wysłannikiem UE ds. sankcji został mianowany David O’Sullivan, były sekretarz generalny Komisji i wysoki rangą unijny dyplomata, który objął tę funkcję w styczniu 2023 r.Dopilnowanie, aby do Rosji nie trafiały wspólne produkty o wysokim priorytecieFirmy z UE będą musiały dochować należytej staranności – i dopilnować, aby to samo robiły ich spółki zależne spoza UE handlujące wspólnymi produktami o wysokim priorytecie – aby produkty te nie trafiały do Rosji.Wprowadziliśmy też klauzulę „nie do Rosji” dotyczącą przekazywania praw własności intelektualnej, aby wiedza branżowa przekazywana poza UE nie mogła służyć do wytwarzania wspólnych produktów o wysokim priorytecie przeznaczonych dla Rosji.Sankcje uderzają w rosyjską flotę cieniAby zapobiec obchodzeniu przez Rosję sankcji oraz pułapu cen ropy naftowej wprowadzonego przez grupę G7+, statki należące do rosyjskiej floty cieni podlegają zakazowi dostępu do portów i zakazowi świadczenia usług. Do tej pory Unia umieściła w tym wykazie 557 statków.Stwierdzono, że statki te zaangażowane są w praktyki żeglugowe wysokiego ryzyka w związku z transportem rosyjskiej ropy naftowej lub produktów ropopochodnych, dostawami broni, kradzieżą zboża lub wspieraniem rosyjskiego sektora energetycznego.Te ukierunkowane sankcje zwiększają koszty ponoszone przez Rosję w związku z korzystaniem z tych statków, ponieważ nie są one już w stanie prowadzić dotychczasowej działalności gospodarczej ani w UE, ani z podmiotami z UE. Wskutek sankcji maleje również liczba statków rosyjskiej floty cieni, które mogą przewozić rosyjską ropę naftową. Informacje dla zainteresowanych stron Komisja zapewnia zainteresowanym stronom dostęp do informacji:Opublikowała setki odpowiedzi na popularne pytania dotyczące wszystkich sektorów przemysłu objętych sankcjami, takich jak finanse i bankowość, handel i cła, energetyka, rolnictwo, transport, zamówienia publiczne w mediach, oraz wydała szczegółowe wytyczne dotyczące kwestii humanitarnych. Prowadzi regularny dialog z zainteresowanymi stronami z branży i współpracuje z organami krajowymi właściwymi do wdrażania unijnych sankcji, udzielania zezwoleń i ścigania naruszeń.Opublikowała przystępne informacje na temat dotychczas przyjętych pakietów. Mapa sankcji UE oferuje przejrzysty obraz wszystkich obecnie obowiązujących systemów sankcji, w tym sankcji obejmujących osoby prywatne. Skonsolidowany wykaz sankcji finansowych, który obejmuje wszystkie osoby, grupy i podmioty podlegające – na mocy sankcji UE – zamrożeniu aktywów i zakazowi udostępniania funduszy i zasobów gospodarczych, jest dostępny w internecie.Wprowadziła narzędzie do sygnalizowania naruszania sankcji UE umożliwiające zgłaszanie naruszeń anonimowo. Unijne sankcje nakładają obecnie na państwa członkowskie obowiązek penalizacji naruszeń sankcji.Ustanowiła punkt kontaktowy na poziomie UE ds. pomocy humanitarnej, który zapewnia podmiotom działającym w dziedzinie pomocy humanitarnej praktyczne informacje na temat ubiegania się o odstępstwa od sankcji ze względów humanitarnych.Utworzyła centralny punkt kontaktowy udzielający organom i podmiotom spoza UE informacji na temat zakresu i wdrażania sankcji UE wobec Rosji – zwłaszcza w kwestiach związanych z bezpieczeństwem żywnościowym. Jego zadaniem jest między innymi zapewnienie, aby sankcje nie miały wpływu na przepływ produktów rolno-spożywczych i nawozów do krajów, w których działają te organy i podmioty. Ostatnia aktualizacja: 23 października 2025 r. Kompleksowy pakiet sankcjiOsoby fizyczne, firmy i organizacjeŚrodki wizoweZakazy importu i eksportuŚrodki dotyczące usług finansowych i usług dla przedsiębiorstwSankcje w dziedzinie energiiSankcje w dziedzinie transportuSankcje dotyczące produktów podwójnego zastosowaniaOdzyskiwanie i konfiskata mienia