Забезпечити впровадження санкцій Ефективне та сумлінне впровадження санкцій є вирішальним для досягнення їхніх цілей. Це, передусім, відповідальність держав-членів. Комісія тісно співпрацює з ними, щоб підтримати їх у цій роботі за допомогою:регулярних засідань експертної групи з питань впровадження санкцій, що дозволяє Комісії контактувати з усіма відповідними органами держави-члена;створеної Комісією в березні 2022 року робочої групи «Заморожування і захоплення», яка забезпечує поліпшення координації заморожування активів щодо російських і білоруських фізичних та юридичних осіб;групи високого рівня під головуванням Комісарки Марейд Мак-Гіннес, що дозволяє органам влади всіх 27 держав-членів, а також представниками промисловості та бізнесу ЄС, обмінюватися інформацією;влаштованих Комісією спеціальних засідань зацікавлених осіб, під час яких поширюються вказівки та обговорюється із суб'єктами економічної діяльності впровадження санкцій.ЄС координує свої санкції з іншими великими міжнародними союзниками та партнерами, як-от США, Сполучене Королівство, Південна Корея, Швейцарія, Японія, Австралія, Канада, Нова Зеландія та Норвегія, щоб кожна країна використовувала найефективніші заходи відповідно до власної економіки. Запобігання обходу Обхід санкції ЄС є злочином. Для контролю за цим Комісія:мобілізує торговельні та митні служби, щоб виявляти переспрямування торговельних потоків із деяких країн поза ЄС, котрі діють як можливі шлюзи до Росії;звертається до третіх країн для узгодження спільної оцінки, порівняння даних та обговорення відповідних заходів з виправлення становища;збирає від приватного сектора інформацію про схеми обходу, а також рекомендації про те, як краще запобігти цьому явищу.У рамках 11-го пакета санкцій, ухваленого 23 червня 2023 року, ЄС запровадив новий інструмент, щоб запобігти обходу санкцій через юрисдикції третіх країн. Цей інструмент зосередиться на конкретних високоризикових товарах, котрі, як доведено, надходять до Росії через треті країни, незважаючи на те, що вони підпадають під санкції ЄС. Цей інструмент дозволяє ЄС заборонити експорт таких товарів до країн, які використовуються для обходу наших санкцій, а також для заборони надання супутніх послуг.Перелік товарів і технологій, що підпадають під цей захід, поповнюватиметься тільки в тому випадку, якщо іншого рішення не буде знайдено. Це означає тісну взаємодію і діалог із кожною із зацікавлених третіх країн. Ми завжди дамо державним органам можливість реагувати на висновки та рішення ЄС. Тобто, це крайній захід.Продовжити боротьбу з обходом санкцій нам дозволяє низка інших заходів: Заборона транзиту товарів подвійного використання та передових технологійМи запровадили заборону на транзит через територію Росії товарів подвійного використання та передових технологій, вогнепальної зброї та матеріалів, пов'язаних з авіацією. Це означає, що подібні товари більше не можуть перетинати транзитом територію Росії для експорту в треті країни.Ми також зобов'язали суб'єктів економічної діяльності забороняти в договірному порядку реекспорт цих захищених товарів до Росії.У 18-му пакеті санкцій ми ввели спеціальне всеосяжне положення щодо підтримки держав-членів у припиненні й розслідуванні підозрілих постачань товарів передових технологій.Заборона транзиту критично важливих для економіки товарівМи запровадили заборону транзиту певних критично важливих для економіки товарів через російську територію. Це означає, що подібні товари більше не можуть перетинати транзитом територію Росії для експорту в треті країни. Звітування про переказ коштів за межі ЄСМи запровадили новий захід, що зобов'яже юридичних осіб у ЄС повідомляти про певні перекази коштів поза межі ЄС, якщо вони прямо чи опосередковано належать не менш ніж на 40% росіянам або юридичним особам, створеним у Росії.Обов'язок звітувати про активи Центрального банку РосіїКомісія разом із державами-членами розробить огляд всіх заморожених активів Центрального банку Росії, які знаходяться в ЄС, щоб знати про їхнє розташування і вартість. Це особливо важливо з огляду на можливе використання російських публічних активів для фінансування відбудови України.У рамках 10-го пакета санкцій держави-члени повідомили Комісії про понад 200 мільярдів євро знерухомлених активів Центрального банку Росії. Посилення звітності про заморожування активівЄС вперше вимагає, щоб занесені до переліку особи самостійно повідомляли до компетентного державного органу про всі свої активи, що знаходяться під юрисдикцією ЄС. Це допоможе забезпечити значно ефективніше відстеження і заморожування активів. Недотримання цього зобов'язання, тобто відсутність повідомлення особою, внесеною до переліку, буде вважатися порушенням законодавства ЄС про санкції з наслідками, зокрема кримінальними, які випливають із національного законодавства кожної держави-члена.Це є відповіддю на дедалі складніші схеми ухилення від санкцій, і ми повинні випереджати на крок подібні спроби.12-й пакет санкцій визначив для держав-членів суворіший обов'язок із завчасного відстеження активів, що належать особам, внесеним до санкційного переліку, щоб запобігати випадкам порушення або обходу санкцій і виявляти такі випадки.Внесення до санкційних переліківЄС запровадив критерії внесення до санкційних переліків, що дозволяють запроваджувати санкції проти осіб, які сприяють обходу санкцій (наприклад, тих, хто підтримує роботу небезпечних нафтових танкерів, що формують тіньовий флот Росії).Крім того, існуватиме можливість залишати померлих осіб у переліку заморожених активів, щоб запобігти потенційному обходу заходів із заморожування.Криміналізація порушення санкцій ЄСУ той час, коли триває російська агресія в Україні, вкрай важливо, щоб обмежувальні заходи ЄС були повністю впроваджені, а порушення цих заходів не призводило до корисливих наслідків. З моменту набуття чинності в травні 2024 року нові правила ЄС полегшують розслідування порушень цих заходів у всіх державах-членах, притягнення до відповідальності та покарання за них.Дипломатична робота з третіми країнами (тобто з країнами, що не входять до ЄС)Комісія створила нову роль міжнародного спеціального посланця з впровадження санкцій ЄС, щоб забезпечити безперервне обговорення на високому рівні з третіми країнами й запобігти ухиленню та обходу санкцій, які були накладені на Росію від початку війни проти України. Девід О'Салліван, колишній генеральний секретар Комісії і провідний дипломат ЄС, був призначений посланцем із питань санкцій ЄС і розпочав цю діяльність у січні 2023 року.Перешкоджання ввозові спільних високопріоритетних (СВП) товарів до РосіїКомпанії ЄС повинні будуть здійснювати належну перевірку, аби не допустити потрапляння СВП-товарів до Росії і гарантувати, що їхні закордонні дочірні компанії, які торгують СВП-товарами, чинять так само.Крім цього, ми запровадили застереження «No Russia» (заборона реекспорту до Росії) щодо переходу прав інтелектуальної власності (ПІВ), аби гарантувати, що промислові ноу-хау, передані за межі ЄС, не використовуватимуться для виготовлення СВП-товарів, призначених для Росії.Боротьба з російським тіньовим флотомЩоб не дати Росії обходити санкції і уникати ліміту цін на нафту, запровадженого Групою семи «Плюс», судна з російського тіньового флоту підпадають під заборону доступу до портів і заборону на надання послуг. Дотепер ЄС включив до цього списку 557 суден.Було встановлено, що ці кораблі беруться до високоризикованої практики судноплавства, транспортуючи російську нафту або нафтопродукти, постачаючи зброю, крадучи зерно або підтримуючи російську енергетичну галузь.Цілеспрямований підхід збільшує витрати Росії на використання подібних суден, оскільки вони більше не можуть вести підприємницьку діяльність у ЄС або з операторами ЄС у звичайний спосіб. Це також зменшує в російському тіньовому флоті кількість суден, які можуть перевозити російську сиру нафту. Інформація для зацікавлених осіб Щоб забезпечити доступ до інформації для зацікавлених осіб, Комісіяопублікувала сотні поширених запитань та відповідей, що стосуються всіх галузей промисловості, яких торкнулися санкції, як-от фінанси та банківська справа, торгівля і митний контроль, енергетика, сільське господарство, транспорт, медіа, публічні закупівлі, а також оприлюднила конкретні вказівки з гуманітарних питань. Вона регулярно веде діалог із зацікавленими особами в галузі промисловості й співпрацює з компетентними державними органами, уповноваженими впроваджувати санкції ЄС, надавати дозволи та переслідувати порушення;опублікувала легкодоступну інформацію про ухвалені наразі пакети. Карта санкцій ЄС надає зручне відтворення всіх запроваджених наразі санкційних режимів, зокрема осіб, які підпадають під індивідуальні санкції. Зведений перелік фінансових санкцій, що включає всіх осіб, групи та суб'єктів, котрі, відповідно до санкцій ЄС, підпадають під заморожування активів та заборону надання коштів та економічних ресурсів, доступний онлайн;запровадила інструмент для анонімного викриття порушень санкцій. Санкції ЄС також вимагають, щоб держави-члени криміналізували порушення санкцій;створила контактний пункт ЄС із гуманітарної допомоги, який надає практичну інформацію суб'єктам гуманітарної діяльності щодо клопотань про застосування передбачених санкціями ЄС гуманітарних відступів;започаткувала / створила центральний контактний пункт, щоб надавати державним органам і суб'єктам економічної діяльності поза ЄС допомогу щодо обсягу й впровадження санкцій ЄС проти Росії, особливо з питань, пов'язаних із продовольчою безпекою. Завдяки цьому планується забезпечити, щоб потік агропродовольчої продукції та добрив до цих країн не постраждав. Останнє оновлення: 23 жовтня 2025 р. Комплексний підхід до санкційФізичні особи, компанії та організаціїВізові заходиЗаборона імпорту та експортуЗаходи щодо фінансових та бізнес-послугСанкції в енергетичній галузіСанкції в транспортній галузіСанкції щодо товарів подвійного використанняПовернення і конфіскація активів