Sankcijų įgyvendinimo užtikrinimas Siekiant užtikrinti, kad būtų pasiekti jų tikslai, labai svarbu užtikrinti, kad sankcijos būtų taikomos veiksmingai ir kruopščiai. Už tai pirmiausia atsakingos valstybės narės. Komisija glaudžiai bendradarbiauja su valstybėmis narėmis, kad padėtų joms atlikti šį darbą:rengiami reguliarūs ekspertų grupės sankcijų įgyvendinimo klausimais susitikimai, per kuriuos Komisija gali susisiekti su visomis atitinkamomis valstybių narių institucijomis;2022 m. kovo mėn. Komisijos įsteigta Turto įšaldymo ir areštavimo darbo grupė užtikrina geresnį Rusijos ir Baltarusijos asmenų ir subjektų turto įšaldymo koordinavimą;aukšto lygio grupėje, kuriai pirmininkauja Komisijos narė Mairead McGuinness, visų 27 valstybių narių valdžios institucijos dalinasi informacija kartu su ES pramonės ir įmonių atstovais;Komisija rengia ad hoc suinteresuotųjų subjektų susitikimus, kuriuose pateikiamos gairės ir su veiklos vykdytojais aptariamas sankcijų įgyvendinimas.ES koordinuoja savo sankcijas su kitais pagrindiniais tarptautiniais sąjungininkais ir partneriais, pavyzdžiui, Jungtinėmis Valstijomis, Jungtine Karalyste, Pietų Korėja, Šveicarija, Japonija, Australija, Kanada, Naująja Zelandija ir Norvegija, kad kiekviena šalis taikytų veiksmingiausias savo ekonomika pagrįstas priemones. Kelio sankcijų apėjimui užkirtimas ES sankcijų apėjimas yra nusikaltimas. Kad tai stebėtų, Komisija:sutelkia prekybos ir muitinės tarnybas, kad būtų aptiktas prekybos srautų iš tam tikrų trečiųjų šalių perorientavimas, galimai veikiantis kaip vartai į Rusiją;plėtoja ryšius su trečiosiomis šalimis siekiant susitarti dėl bendro vertinimo, palyginti duomenis ir prireikus aptarti taisomąsias priemones;iš privačiojo sektoriaus renka informaciją apie sankcijų apėjimo modelius, taip pat rekomendacijas, kaip geriau užkirsti kelią šiam reiškiniui.2023 m. birželio 23 d. priimtame 11-ajame sankcijų pakete ES nustatė naują priemonę, kuria siekiama užkirsti kelią jų apėjimui per trečiųjų šalių jurisdikciją. Priemonė skirta konkrečioms didelės rizikos prekėms, kurios, kaip įrodyta, pasiekia Rusiją per trečiąsias šalis, nepaisant to, kad joms taikomos ES sankcijos. Šia priemone ES suteikiama galimybė uždrausti šių prekių eksportą į šalis, kurios naudojamos mūsų sankcijoms apeiti, taip pat uždrausti teikti susijusias paslaugas.Prekių ir technologijų, kurioms taikoma ši priemonė, sąrašas bus pildomas tik tuo atveju, jei nebus rastas joks kitas sprendimas. Tai reiškia glaudų bendradarbiavimą ir dialogą su kiekviena atitinkama trečiąja šalimi. Visada suteiksime institucijoms galimybę reaguoti į ES nustatytus faktus ir išvadas, todėl tai yra kraštutinė priemonė.Pasitelkus dar kelias kitas priemones dar griežčiau siekiame užkirsti kelią sankcijų apėjimui: Dvejopo naudojimo prekių ir pažangiųjų technologijų tranzito draudimasĮvedėme dvejopo naudojimo prekių, pažangiųjų technologijų, šaunamųjų ginklų ir aviacijai reikalingų medžiagų tranzito per Rusijos teritoriją draudimą. Tai reiškia, kad į trečiąsias šalis eksportuojamų prekių nebegalima vežti tranzitu per Rusijos teritoriją.Taip pat įpareigojome veiklos vykdytojus sutartyse uždrausti reeksportuoti į Rusiją šias didesnės rizikos prekes.Į 18-ąjį sankcijų paketą įtraukėme specialią visa apimančią nuostatą, kuria siekiama padėti valstybėms narėms sustabdyti ir tirti įtartinas pažangiųjų technologijų prekių siuntas.Ekonomiškai svarbių prekių tranzito draudimasĮvedėme tam tikrų ekonomiškai svarbių prekių tranzito per Rusijos teritoriją draudimą. Tai reiškia, kad šių į trečiąsias šalis eksportuojamų prekių nebegalima vežti tranzitu per Rusijos teritoriją. Ataskaitų apie lėšų pervedimą už ES ribų teikimasĮvedėme naują priemonę, pagal kurią ES subjektai privalės pranešti apie tam tikrus lėšų pervedimus iš ES, atliekamus ES subjektų, kurių daugiau kaip 40 proc. akcijų tiesiogiai ar netiesiogiai priklauso rusams arba Rusijoje įsteigtiems subjektams.Įsipareigojimai teikti ataskaitas apie Rusijos centrinio banko turtąKartu su valstybėmis narėmis Komisija parengs viso ES laikomo įšaldyto Rusijos centrinio banko turto apžvalgą, kad sužinotų, kur jis yra ir kokia jo vertė. Tai ypač svarbu dėl galimo Rusijos viešojo turto panaudojimo Ukrainos atstatymui finansuoti.Valstybės narės pranešė Komisijai apie daugiau kaip 200 mlrd. EUR vertės Rusijos centrinio banko turtą, kuris buvo įšaldytas pagal 10-ąjį sankcijų paketą. Ataskaitų apie turto įšaldymą teikimo tobulinimasES pirmą kartą nustatė reikalavimą, kad į sąrašą įtraukti asmenys nacionalinei kompetentingai institucijai aktyviai atskleistų informaciją apie visą turtą, turimą ES jurisdikcijoje. Taip bus lengviau užtikrinti, kad turtas būtų atsekamas ir įšaldomas daug veiksmingiau. Šios pareigos nesilaikymas, t. y. situacija, kai į sąrašą įtraukti asmenys informacijos nepateikia, bus laikomas ES sankcijų teisės pažeidimu ir užtrauks pagal kiekvienos valstybės narės nacionalinę teisę nustatytas pasekmes, taip pat ir baudžiamąsias.Taip reaguojama į didėjantį sankcijų apėjimo schemų sudėtingumą. Tokiems bandymams turime užbėgti už akių.12-ajame sankcijų pakete nustatyta griežtesnė valstybių narių pareiga aktyviai atsekti į sąrašą įtrauktų asmenų turtą, kad būtų užkirstas kelias sankcijų pažeidimams ar apėjimui ir jie būtų nustatyti.Įtraukimas į sąrašąES nustatė įtraukimo į sąrašą kriterijus, pagal kuriuos ji gali taikyti sankcijas asmenims, kurie padeda apeiti sankcijas (pavyzdžiui, tiems, kurie remia nesaugių naftos tanklaivių, priklausančių Rusijos šešėliniam laivynui, veiklą).Be to, bus galima palikti mirusius asmenis turto įšaldymo sąraše, kad būtų užkirstas kelias galimam įšaldymo priemonės apėjimui.ES sankcijų pažeidimų kriminalizavimasKol vyksta Rusijos agresija prieš Ukrainą, labai svarbu, kad ES ribojamosios priemonės būtų visiškai įgyvendintos ir už tų priemonių pažeidimus nebūtų atlyginama. 2024 m. gegužės mėn. įsigaliojus naujoms ES taisyklėms, visose valstybėse narėse lengviau tirti tų priemonių pažeidimus, už juos patraukti baudžiamojon atsakomybėn ir už juos bausti.Diplomatinė informavimo veikla trečiosiose šalyse (t. y. ES nepriklausančiose šalyse)Siekdama užkirsti kelią sankcijų, kurios Rusijai buvo nustatytos nuo jos karo prieš Ukrainą pradžios, apėjimui ir vengimui, Komisija įsteigė naują tarptautinio specialiojo pasiuntinio ES sankcijų įgyvendinimo klausimais pareigybę, kad užtikrintų nuolatines aukšto lygio diskusijas su trečiosiomis šalimis. ES pasiuntiniu sankcijų klausimais paskirtas buvęs Komisijos generalinis sekretorius ir aukšto rango ES diplomatas Davidas O’Sullivanas, jis šias pareigas pradėjo eiti 2023 m. sausio mėn.Kelio įprastoms didelio prioriteto prekėms patekti į Rusiją užkirtimasES įmonės turės atlikti išsamų patikrinimą, kad įprastos didelio prioriteto prekės nepatektų į Rusiją, ir užtikrinti, kad jų užsienio patronuojamosios įmonės, prekiaujančios įprastomis didelio prioriteto prekėmis, darytų tą patį.Be to, siekdami užtikrinti, kad už ES ribų perduodama pramoninė praktinė patirtis nebūtų naudojama Rusijai skirtoms įprastoms didelio prioriteto prekėms gaminti, nustatėme nuostatą „Rusijai – ne“.Kova su Rusijos šešėlinio laivyno veiklaSiekiant užkirsti kelią Rusijai apeiti sankcijas ir G7+ nustatytą naftos kainų viršutinę ribą, Rusijos šešėlinio laivyno laivams uždrausta įplaukti į uostus, taip pat taikomas draudimas jiems teikti paslaugas. Į šį sąrašą ES šiuo metu yra įtraukusi 557 laivus.Nustatyta, kad šie laivai, gabendami rusišką naftą ar naftos produktus, vykdė labai rizikingą laivybos praktiką, buvo susiję su ginklų tiekimu ar grūdų vagystėmis ir rėmė Rusijos energetikos sektorių.Dėl šių tikslinių draudimų didėja Rusijos laivų eksploatacijos sąnaudos, nes jie nebegali tęsti įprastos veiklos ES arba su ES veiklos vykdytojais. Taip pat sumažėja Rusijos šešėlinio laivyno laivų, galinčių gabenti rusišką žalią naftą, skaičius. Informacija suinteresuotiesiems subjektams Siekdama užtikrinti galimybę suinteresuotosioms šalims susipažinti su informacija, Komisija:paskelbė atsakymus į daugybę dažnai užduodamų klausimų, susijusių su visais pramonės sektoriais, kuriems taikomos sankcijos, pavyzdžiui, finansų ir bankininkystės, prekybos ir muitų, energetikos, žemės ūkio, transporto, žiniasklaidos viešųjų pirkimų, ir paskelbė konkrečias gaires humanitariniais klausimais. Ji reguliariai plėtoja dialogą su pramonės suinteresuotaisiais subjektais ir bendradarbiauja su nacionalinėmis kompetentingomis institucijomis, kurios yra kompetentingos įgyvendinti ES sankcijas, išduoti leidimus ir vykdyti baudžiamąjį persekiojimą už pažeidimus;paskelbė lengvai prieinamą informaciją apie iki šiol priimtus sankcijų paketus. ES sankcijų žemėlapyje pateikiama patogi naudoti informacija apie visus šiuo metu galiojančius sankcijų režimus, įskaitant asmenis, kuriems taikomos individualios sankcijos. Konsoliduotas finansinių sankcijų sąrašas, į kurį įtraukti visi asmenys, grupės ir subjektai, kuriems pagal ES sankcijas taikomas turto įšaldymas ir draudimas leisti naudotis lėšomis ir ekonominiais ištekliais, pateikiamas internete;įdiegė Anoniminio informavimo apie ES sankcijų pažeidimus priemonę, kad būtų galima anonimiškai pranešti apie sankcijų pažeidimus. Be to, dabar pagal ES sankcijas reikalaujama, kad valstybės narės kriminalizuotų sankcijų pažeidimus;įsteigė ES lygmens kontaktinį punktą humanitarinės pagalbos klausimais, kuris humanitarinės veiklos vykdytojams teikia praktinę informaciją apie prašymus taikyti nuo ES sankcijų nukrypti leidžiančias nuostatas dėl humanitarinės pagalbos;įsteigė centrinį kontaktinį punktą, kad padėtų ne ES valdžios institucijoms ir veiklos vykdytojams Rusijai taikomų ES sankcijų taikymo srities ir įgyvendinimo klausimais, ypač susijusiais su aprūpinimu maistu. Taip pat siekiama užtikrinti, kad nebūtų daromas poveikis žemės ūkio maisto produktų ir trąšų srautui į jų šalis. Paskutinį kartą atnaujinta: 2025 m. spalio 23 d. Visapusiškas požiūris į sankcijasAsmenys, įmonės ir organizacijosVizų priemonėsEksporto ir importo draudimaiPriemonės finansinių ir verslo paslaugų srityjeSankcijos energetikos srityjeSu transportu susijusios sankcijosSu dvejopo naudojimo prekėmis susijusios sankcijosNusikalstamo turto susigrąžinimas ir konfiskavimas