Zorgen voor de uitvoering van sancties Sancties moeten doeltreffend en zorgvuldig worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de doelstellingen ervan worden bereikt. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt in de eerste plaats bij de lidstaten. De Commissie werkt nauw samen om hen hierbij te ondersteunen via:regelmatige bijeenkomsten van een deskundigengroep over de uitvoering van sancties, zodat de Commissie alle bevoegde autoriteiten van de lidstaten kan bereikende in maart 2022 door de Commissie opgerichte taskforce “Freeze and Seize”, die de bevriezing van tegoeden van Russische en Belarussische personen en entiteiten coördineerteen groep op hoog niveau, voorgezeten door commissaris Mairead McGuinness, waar alle 27 overheden van de lidstaten informatie kunnen uitwisselen, ook met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven in de EUad-hocvergaderingen met belanghebbenden waar de Commissie richtsnoeren verstrekt en de uitvoering van sancties bespreektDe EU coördineert haar sancties met andere belangrijke internationale bondgenoten en partners zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea, Zwitserland, Japan, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland en Noorwegen, zodat elk land de meest doeltreffende maatregelen toepast op basis van zijn economie. Voorkomen van ontwijking Het omzeilen van EU-sancties is een misdrijf. De Commissie tracht dit te voorkomen door:haar handels- en douanediensten te mobiliseren om de verlegging van handelsstromen uit bepaalde landen buiten de EU die als mogelijke toegangspoort naar Rusland fungeren, op te sporencontact op te nemen met derde landen om overeenstemming te bereiken over een gezamenlijke analyse, gegevens te vergelijken en zo nodig corrigerende maatregelen te besprekeninformatie te verzamelen over ontwijkingspatronen uit de particuliere sector en aanbevelingen te doen over de manier waarop deze kunnen worden gedwarsboomdIn het kader van het op 23 juni 2023 goedgekeurde 11e sanctiepakket heeft de EU een nieuw instrument ingevoerd om te voorkomen dat de sancties via de rechtsgebieden van derde landen worden omzeild. Het instrument zou vooral gericht zijn op specifieke goederen met een hoog risico waarvan is aangetoond dat zij Rusland via landen buiten de EU bereiken, hoewel zij onder EU-sancties vallen. Het instrument stelt de EU in staat de uitvoer van deze goederen naar de landen die worden gebruikt om onze sancties te omzeilen, te verbieden en de verlening van bijbehorende diensten te verbieden.De lijst van goederen en technologie waarop deze maatregel van toepassing is, wordt alleen aangevuld als er geen andere oplossing kan worden gevonden. Dit betekent nauwe samenwerking en dialoog met alle betrokken landen. We zullen de overheden van die landen altijd de gelegenheid bieden om te reageren op de bevindingen en conclusies van de EU. Het gaat dus om een laatste redmiddel.Een aantal andere maatregelen hebben ons in staat gesteld harder op te treden tegen omzeiling van sancties: Doorvoerverbod voor goederen voor tweeërlei gebruik en geavanceerde technologieWe hebben een doorvoerverbod ingevoerd voor goederen voor tweeërlei gebruik, geavanceerde technologie, vuurwapens en luchtvaartgerelateerde materialen via het Russische grondgebied. Dit betekent dat goederen niet langer via Rusland kunnen worden doorgevoerd wanneer zij naar andere landen buiten de EU worden uitgevoerd.Wij hebben ook de marktdeelnemers verplicht om de wederuitvoer van deze gevoelige goederen naar Rusland contractueel te verbieden.In het 18e sanctiepakket hebben we een specifieke vangnetbepaling ingevoerd om lidstaten te helpen verdachte zendingen van geavanceerde technologieproducten tegen te houden en te onderzoeken.Doorvoerverbod voor economisch kritieke goederenWe hebben een doorvoerverbod ingevoerd voor bepaalde economisch kritieke goederen via het Russische grondgebied. Dit betekent dat deze goederen niet langer via Rusland kunnen worden doorgevoerd wanneer zij naar andere landen buiten de EU worden uitgevoerd. Verslaglegging over de overdracht van middelen buiten de EUWe hebben een nieuwe maatregel ingevoerd op grond waarvan EU-entiteiten bepaalde geldovermakingen buiten de EU moeten melden als deze voor meer dan 40% direct of indirect eigendom zijn van Russen of in Rusland gevestigde entiteiten.Rapportageverplichtingen met betrekking tot activa van de Russische centrale bankSamen met de lidstaten stelt de Commissie een overzicht op van alle bevroren tegoeden van de Russische centrale bank die in de EU worden aangehouden, om te weten waar deze zich bevinden en hoeveel ze waard zijn. Dit is met name van belang voor het mogelijke gebruik van Russische overheidsmiddelen om de wederopbouw van Oekraïne te financieren.De lidstaten hebben in het kader van het 10e sanctiepakket meer dan 200 miljard euro aan bevroren activa van de Russische centrale bank aan de Commissie gemeld. Betere rapportage over bevriezing van tegoedenVoor het eerst eist de EU dat op de lijst geplaatste personen actief al hun tegoeden binnen het rechtsgebied van de EU bekendmaken aan de nationale bevoegde autoriteit. Dit zal ertoe bijdragen dat tegoeden veel doeltreffender worden opgespoord en bevroren. Niet-naleving van deze verplichting – d.w.z. het niet bekendmaken van tegoeden door op de lijst geplaatste personen – zal worden beschouwd als een inbreuk op de EU-sanctiewetgeving, met de gevolgen, ook strafrechtelijke, die voortvloeien uit de nationale wetgeving van elke lidstaat.Dit is een reactie op de steeds complexere constructies om sancties te omzeilen. Wij moeten deze pogingen steeds een stap vooruit blijven.Het 12e sanctiepakket voorziet in een strengere verplichting voor de lidstaten om proactief de vermogensbestanddelen van op de lijst geplaatste personen te traceren teneinde inbreuken op of omzeiling van sancties te voorkomen en op te sporen.LijstenDe EU heeft criteria voor plaatsing op de lijst ingevoerd, waardoor zij sancties kan opleggen aan personen die het omzeilen van sancties faciliteren (bijvoorbeeld degenen die steun verlenen aan de activiteiten van onveilige olietankers die deel uitmaken van de schaduwvloot van Rusland).Daarnaast zal het mogelijk zijn om overleden personen op de lijst van bevriezing van tegoeden te houden, zodat wordt voorkomen dat de bevriezingsmaatregel wordt omzeild.Strafbaarstelling van schending van EU-sanctiesZolang de Russische agressie tegen Oekraïne voortduurt, is het van het grootste belang dat de beperkende maatregelen van de EU volledig worden uitgevoerd. Schending van die maatregelen mag niet lonen. In mei 2024 zijn nieuwe EU-regels in werking zijn getreden die het gemakkelijker maken om schendingen van die maatregelen in alle lidstaten te onderzoeken, te vervolgen en te bestraffen.Diplomatieke contacten met landen buiten de EUDe Commissie heeft een nieuwe rol gecreëerd voor de internationale speciale gezant voor de uitvoering van EU-sancties om te zorgen voor voortdurende besprekingen op hoog niveau met landen buiten de EU om te voorkomen dat de sancties die sinds het begin van de oorlog tegen Oekraïne aan Rusland zijn opgelegd, worden ontweken en omzeild. David O’Sullivan, voormalig secretaris-generaal van de Commissie en hoge EU-diplomaat, is benoemd tot EU-gezant voor sancties en heeft deze rol in januari 2023 op zich genomen.Voorkomen dat veelvoorkomende prioritaire producten (“CHP”, Common High Priority) Rusland bereikenEU-ondernemingen zullen passende zorgvuldigheid in acht moeten nemen om te voorkomen dat CHP-goederen Rusland bereiken, en ervoor moeten zorgen dat dit ook gedaan wordt door hun buitenlandse dochterondernemingen die CHP-goederen verhandelen.Daarnaast hebben we een “niet-naar-Ruslandclausule” voor de overdracht van intellectuele-eigendomsrechten ingevoerd om ervoor te zorgen dat industriële knowhow die naar bestemmingen buiten de EU wordt overgedragen, niet wordt gebruikt voor de productie van CHP-goederen die bestemd zijn voor Rusland.Streng optreden tegen de Russische schaduwvlootOm te voorkomen dat Rusland de sancties omzeilt en het G7+-olieprijsplafond ontwijkt, geldt voor vaartuigen van de Russische schaduwvloot een verbod op toegang tot havens en een verbod op het verlenen van diensten. Tot dusver heeft de EU 557 vaartuigen op deze lijst gezet.Deze schepen bleken betrokken te zijn bij scheepvaartpraktijken met een hoog risico bij het vervoer van Russische olie of aardolieproducten, bij wapenleveringen, graandiefstal of de ondersteuning van de Russische energiesector.Deze gerichte aanpak verhoogt de kosten voor Rusland om dergelijke vaartuigen te gebruiken, aangezien het land niet langer in staat is om op dezelfde manier als voorheen zaken te doen in de EU of met EU-exploitanten. Het vermindert ook het aantal vaartuigen in de Russische schaduwvloot die Russische ruwe olie kunnen vervoeren. Informatie voor belanghebbenden: Om belanghebbenden te informeren heeft de Commissieantwoorden gepubliceerd op honderden veelgestelde vragen met betrekking tot alle industriesectoren waarop sancties van toepassing zijn, zoals financiën en het bankwezen, handel en douane, energie, landbouw, vervoer en overheidsopdrachten in de media, en specifieke richtsnoeren gegeven voor humanitaire kwesties. Zij heeft regelmatig overleg gepleegd met belanghebbenden uit de sector en werkt samen met de nationale bevoegde autoriteiten die bevoegd zijn om EU-sancties uit te voeren, vergunningen te verlenen en schendingen te vervolgengemakkelijk te begrijpen gegevens over de tot dusver goedgekeurde pakketten gepubliceerd. De EU-sanctiekaart biedt een gebruiksvriendelijke weergave van alle sanctieregelingen die momenteel van kracht zijn, met inbegrip van personen waarvoor individuele sancties gelden. De geconsolideerde lijst van financiële sancties, die alle personen, groepen en entiteiten omvat die op grond van EU-sancties onderworpen zijn aan een bevriezing van tegoeden en het verbod om tegoeden en economische middelen beschikbaar te stellen, is online beschikbaareen website beschikbaar gesteld om overtredingen anoniem te melden. De EU-sancties verplichten de lidstaten nu ook om de schending van sancties strafbaar te stellenhet contactpunt op EU-niveau voor humanitaire hulp opgericht, dat praktische informatie verstrekt aan humanitaire hulpverleners over het aanvragen van humanitaire afwijkingen op EU-sanctieseen centraal contactpunt opgezet om autoriteiten en exploitanten van buiten de EU te informeren over de reikwijdte en uitvoering van de EU-sancties tegen Rusland, met name op het gebied van voedselzekerheid. Dit is ook bedoeld om ervoor te zorgen dat de stroom van agrovoedingsproducten en meststoffen naar hun land niet wordt getroffen. Voor het laatst bijgewerkt op: 23 oktober 2025 Een alomvattende aanpak van sanctiesParticulieren, bedrijven en organisatiesVisummaatregelenInvoer- en uitvoerverbodenMaatregelen op het gebied van financiële en zakelijke dienstenSancties op energieSancties op vervoerSancties op goederen voor tweeërlei gebruikOntneming en confiscatie van vermogensbestanddelen