Pakotteiden täytäntöönpano Pakotteiden tehokas ja huolellinen täytäntöönpano on erittäin tärkeää niiden kiertämisen estämiseksi. Vastuu tästä kuuluu ensisijaisesti EU-maille. Komissio tukee EU-maiden toimia tiiviissä yhteistyössä niiden kanssa seuraavissa ryhmissä:pakotteiden täytäntöönpanoa käsittelevä asiantuntijaryhmä, jonka säännöllisissä kokouksissa komissio voi tavoittaa kaikki asianomaiset EU-maiden viranomaisetkomission maaliskuussa 2022 perustama jäädyttämis- ja takavarikointityöryhmä, joka koordinoi venäläisten ja valkovenäläisten yksityishenkilöiden ja yhteisöjen varojen jäädyttämistäkorkean tason ryhmä, jossa kaikkien 27 EU-maan viranomaiset voivat jakaa tietoja keskenään ja EU:n teollisuuden ja yritysten edustajien kanssa (puheenjohtaja komissaari Mairead McGuinness)komission järjestämät tapauskohtaiset sidosryhmäkokoukset, joissa annetaan ohjeita ja keskustellaan seuraamusten täytäntöönpanosta toimijoiden kanssa.EU koordinoi pakotteitaan keskeisten kansainvälisten liittolaistensa ja kumppaneidensa (mm. Yhdysvallat, Yhdistynyt kuningaskunta, Etelä-Korea, Sveitsi, Japani, Australia, Kanada, Uusi-Seelanti ja Norja) kanssa, jotta kukin maa voi toteuttaa oman taloutensa kannalta tehokkaimpia toimia. Pakotteiden kiertämisen estäminen EU:n pakotteiden kiertäminen on rikos, ja komissio valvoo pakotteiden noudattamista. Sekehottaa kauppa- ja tulliviranomaisia tarkkailemaan tilanteita, joissa tietyt kolmannet maat saattavat toimia portteina Venäjälle, kun kauppavirtoja ohjataan niiden kautta uudelleen Venäjällepyrkii sopimaan EU:n ulkopuolisten maiden kanssa yhteisistä arvioinneista, tietojen vertailuista ja tarpeen mukaan korjaavista toimenpiteistäkokoaa yksityiseltä sektorilta tietoja pakotteiden kiertämiseen liittyvistä toimintamalleista sekä suosituksia siitä, miten tätä ilmiötä voitaisiin paremmin ehkäistä.EU perusti 23.6.2023 hyväksymänsä 11. pakotepaketin yhteydessä uuden välineen, jolla ehkäistään pakotteiden kiertämistä kolmansien maiden kautta. Välineessä keskitytään tiettyihin erityisen suuren riskin tuotteisiin, joita on todistetusti toimitettu Venäjälle kolmansien maiden kautta, vaikka ne kuuluvat EU:n pakotteiden piiriin. Väline antaa EU:lle valtuudet kieltää näiden tuotteiden viennin maihin, joita käytetään pakotteiden kiertämiseen, sekä kieltää tähän liittyvien palvelujen tarjoamisen.Tuotteiden ja teknologian vientiä rajoitetaan tällä toimenpiteellä vain, jos muuta ratkaisua ei löydy. Sitä ennen tehdään tiivistä yhteistyötä ja käydään vuoropuhelua kunkin asianomaisen kolmannen maan kanssa. Niiden viranomaisille annetaan aina mahdollisuus reagoida EU:n havaintoihin ja päätelmiin. Uusi väline otetaan käyttöön viimeisenä keinona.Pakotteiden kiertämistä torjutaan monin muinkin tavoin: Kaksikäyttötuotteiden ja kehittyneen teknologian kauttakulkukieltoEU on kieltänyt kaksikäyttötuotteiden, kehittyneen teknologian, ampuma-aseiden ja ilmailuun liittyvien materiaalien kauttakuljetuksen Venäjän alueen kautta. Tuotteita ei siis saa enää kuljettaa Venäjän alueen kautta viennissä muihin EU:n ulkopuolisiin maihin.EU on myös velvoittanut toimijat kieltämään sopimusteitse näiden arkaluonteisten tuotteiden jälleenviennin Venäjälle.EU:n 18. pakotepaketissa otettiin käyttöön erityinen yleissäännös, jonka nojalla EU-maat voivat pysäyttää ja tutkia epäilyttäviä lähetyksiä, joiden epäillään sisältävän Venäjälle vietäviä kehittyneen teknologian tuotteita.Taloudellisesti kriittisten tuotteiden kauttakulkukieltoEU on kieltänyt tiettyjen taloudellisesti kriittisten tuotteiden kauttakuljetuksen Venäjän alueen kautta. Näitä tuotteita ei siis saa enää kuljettaa Venäjän alueen kautta viennissä muihin EU:n ulkopuolisiin maihin. Raportointi EU:n ulkopuolelle suuntautuvista varainsiirroistaEU edellyttää nyt ilmoitusta EU:sta ulos suuntautuvista varainsiirroista, joita tekevät EU:hun sijoittautuneet yhteisöt, joista venäläiset tai Venäjälle sijoittautuneet yhteisöt omistavat suoraan tai välillisesti yli 40 prosenttia.Venäjän keskuspankin varoja koskevat raportointivelvoitteetKomissio laatii yhdessä EU-maiden kanssa raportin kaikista Venäjän keskuspankin EU:ssa olevista jäädytetyistä varoista selvittääkseen, missä ne sijaitsevat ja mikä niiden arvo on. Tämä on erityisen tärkeää, kun otetaan huomioon, että Venäjän julkisia varoja voidaan mahdollisesti käyttää Ukrainan jälleenrakentamisen rahoittamiseen.EU-maat ovat ilmoittaneet komissiolle, että 10. pakotepaketin yhteydessä on pysäytetty Venäjän keskuspankin varoja yli 200 miljardin euron arvosta. Varojen jäädyttämistä koskevan raportoinnin parantaminenEU edellyttää ensimmäistä kertaa, että pakoteluetteloon merkityt henkilöt ilmoittavat aktiivisesti kaikki EU:n lainkäyttöalueella olevat varansa kansalliselle toimivaltaiselle viranomaiselle. Tämän ansiosta varoja voidaan jäljittää ja jäädyttää paljon tuloksellisemmin. Jos tätä velvoitetta ei noudateta eli jos luetteloon merkityt henkilöt eivät ilmoita varojaan, se katsotaan EU:n pakotelainsäädännön rikkomiseksi. Seuraukset riippuvat kunkin EU-maan kansallisesta lainsäädännöstä, mukaan lukien rikoslainsäädäntö.Tarkoituksena on torjua yhä monimutkaisempia järjestelyjä, joilla pakotteita pyritään kiertämään. EU:n on oltava askeleen edellä näitä järjestelyjä.EU:n 12. pakotepaketilla EU-maille asetettiin tiukempi velvoite jäljittää ennakoivasti pakoteluetteloon merkittyjen henkilöiden varoja, jotta pakotteiden rikkominen ja kiertäminen voidaan estää ja havaita.PakoteluettelotEU on ottanut käyttöön pakoteluetteloon merkitsemisessä käyttöön perusteita, joiden mukaisesti se voi määrätä pakotteita henkilöille, jotka helpottavat pakotteiden kiertämistä (esimerkiksi henkilöt, jotka tukevat Venäjän varjolaivastoon kuuluvien vaarallisten säiliöalusten toimintaa).Lisäksi on mahdollista pitää kuolleet henkilöt varainjäädyttämisluettelossa, jotta estetään varojen jäädyttämisen mahdollinen kiertäminen.EU:n pakotteiden rikkomisen kriminalisointiNiin kauan kuin Venäjä käy sotaa Ukrainassa, on ensiarvoisen tärkeää, että EU:n rajoittavat toimenpiteet pannaan täysimääräisesti täytäntöön ja että niiden rikkomisesta ei palkita. EU:n uudet säännöt tulivat voimaan toukokuussa 2024, ja ne ovat helpottaneet näiden toimenpiteiden rikkomista koskevaa tutkintaa, syytteeseenpanoa ja rankaisemista kaikissa EU-maissa.Diplomaattiyhteistyö EU:n ulkopuolisten maiden kanssaKomissio on perustanut uuden EU:n pakotteiden täytäntöönpanosta vastaavan kansainvälisen erityislähettilään tehtävän, jonka haltija vastaa EU:n ulkopuolisten maiden kanssa käytävien korkean tason keskustelujen jatkumisesta. Pyrkimyksenä on estää Venäjälle sen Ukrainaa vastaan käymän sodan alkamisen jälkeen määrättyjen pakotteiden välttely ja kiertäminen. Tehtävään on nimitetty komission entinen pääsihteeri, kokenut EU-diplomaatti David O’Sullivan. Hän aloitti työnsä tammikuussa 2023.Estetään yhteisten ensisijaisten tuotteiden päätyminen VenäjälleEU:n yritysten on tehtävä due diligence -tarkastelu, jotta voidaan estää yhteisten ensisijaisten tuotteiden päätyminen Venäjälle. Tämä velvollisuus koskee myös niiden ulkomaisia tytäryhtiöitä, jotka käyvät kauppaa kyseisillä tuotteilla.Lisäksi on asetettu jälleenvientikielto, joka koskee teollis- ja tekijänoikeuksien siirtoa Venäjälle. Sen tarkoituksena on estää EU:n ulkopuolelle siirrettävän teollisen osaamisen käyttö Venäjälle tarkoitettujen yhteisten ensisijaisten tuotteiden valmistuksessa.Venäjän varjolaivaston toiminnan torjuminenJotta Venäjää voitaisiin estää kiertämästä pakotteita ja G7+‑maiden asettamaa öljyn hintakattoa, Venäjän varjolaivaston aluksilta kielletään satamiin pääsy eikä niille saa tarjota satamapalveluja. Tähän mennessä EU on merkinnyt luetteloon 557 alusta.On todettu, että nämä alukset harjoittavat suuririskisiä merenkulkukäytäntöjä venäläistä öljyä tai öljytuotteita kuljettaessaan, osallistuvat asetoimituksiin tai viljavarkauksiin ja tukevat Venäjän energiasektoria.Nämä kohdennetut kiellot lisäävät alusten käytöstä Venäjälle aiheutuvia kustannuksia, koska ne eivät enää pysty jatkamaan toimintaansa normaalisti EU:ssa tai EU:n toimijoiden kanssa. Tämä vähentää myös sellaisten Venäjän varjolaivaston alusten määrää, joilla voidaan kuljettaa venäläistä raakaöljyä. Sidosryhmille tiedottaminen Varmistaakseen, että myös sidosryhmät pysyvät ajan tasalla pakotteista, komissio onjulkaissut kattavan kysymys- ja vastauspaketin pakotetoimien vaikutuksista eri aloihin, kuten rahoitus- ja pankkisektoriin, kauppa- ja tullisektoriin, energiasektoriin, maatalouteen, liikennesektoriin, mediaan ja julkisiin hankintoihin ja antanut erityisohjeistusta humanitaarisista kysymyksistä. Se on käynyt säännöllistä vuoropuhelua sidosryhmien kanssa ja tekee yhteistyötä niiden kansallisten viranomaisten kanssa, joilla on toimivalta panna täytäntöön EU:n pakotteita, myöntää lupia ja nostaa syytteitä rikkomuksistajulkaissut tietoja tähän mennessä hyväksytyistä pakotepaketeista. EU:n pakotekartassa esitetään havainnollisesti kaikki voimassa olevat pakotejärjestelmät. Sen kautta saa myös tietoa henkilöistä, joihin on kohdistettu henkilökohtaisia pakotteita. Karttasivustolla on myös säännöllisesti päivitettävä talouspakoteluettelo, joka sisältää kaikki henkilöt, ryhmät ja yhteisöt, joihin sovelletaan EU:n pakotteiden nojalla varojen jäädyttämistä ja kieltoa asettaa näiden saataville varoja ja taloudellisia resurssejaperustanut verkkosivun, jonka kautta voi tehdä anonyymisti ilmoituksia pakotteiden kiertämisestä. EU:n pakotteiden rikkomisen on oltava rangaistava teko kaikissa EU-maissaperustanut humanitaarisen avun EU-yhteyspisteen, joka neuvoo humanitaarisia toimijoita humanitaarisista syistä tehtävien poikkeusten hakemisessaperustanut keskitetyn yhteyspisteen, joka auttaa EU:n ulkopuolisten maiden viranomaisia ja toimijoita EU:n Venäjän vastaisten pakotteiden soveltamisessa ja täytäntöönpanossa, erityisesti elintarviketurvaan liittyvissä asioissa. Tämän tarkoituksena on myös varmistaa, että pakotteista ei aiheudu vaikutuksia maatalouselintarvikkeiden ja lannoitteiden toimituksiin humanitaarisen avun kohteena oleviin maihin. Päivitetty viimeksi: 23.10.2025 Kattavat pakotteetYksityishenkilöille, yrityksille ja organisaatioille määrätyt pakotteetViisumitoimenpiteetTuonti- ja vientikiellotRahoitus- ja yrityspalvelualan pakotteetEnergia-alan pakotteetLiikennealan pakotteetKaksikäyttötuotteita koskevat pakotteetVarojen takaisinhankinta ja menetetyksi tuomitseminen