Ugrás a fő tartalomra

Oktatás és képzés

Mit tesz az Európai Bizottság?

Az EU oktatási stratégiája ösztönzi az együttműködést az Európai Unió tagállamai és a legfontosabb érdekelt felek között, és lehetővé teszi, hogy nyomon kövessék a közös jövőképük megvalósítása felé tett előrehaladást.

Bővebben az európai oktatási térség stratégiai keretrendszeréről

Célkitűzések

Az európai oktatási térség stratégiai keretrendszere strukturált mederbe hivatott terelni az uniós tagállamok és a legfontosabb érdekelt felek közötti együttműködést, hogy előmozdítsa közös törekvéseik megvalósítását. 

A keretrendszer ennek érdekében:

  • megerősíti a szakpolitikai együttműködés eszközeit, és arra ösztönzi az érdekelt feleket, hogy vegyenek részt a kezdeményezésben;
  • elősegíti, hogy szinergia alakuljon ki más releváns kezdeményezésekkel, többek között az Európai Kutatási Térséggel és a bolognai folyamattal;
  • meghatározza a célértékeket és a mutatókat, melyek irányt szabnak az európai oktatási térség megvalósítását célzó munkának, és amelyek révén nyomon lehet követni az elért előrehaladást;
  • előmozdítja, hogy az oktatás és a képzés beépüljön az európai szemeszter folyamatába.

Célértékek

Az európai oktatási térség teljes körű kiépítéséhez el kell érni az alábbi hét célértéket.

2025-ig el kell érni, hogy

  • a szakképzésben frissen végzettek körében legalább 60% legyen azoknak az aránya, akik megtapasztalták a munkaalapú tanulást a szakképzés során;
  • a 25–64 éves korosztály körében legalább 47% legyen azoknak az aránya, akik az előző 12 hónapban tanulmányokat folytattak.

2030-ig el kell érni, hogy

  • a 15 éves fiatalok körében ne érje el 15%-ot azoknak az aránya, akik gyengén teljesítenek az olvasás, a matematika és a természettudományok terén;
  • a nyolcadik osztályosok körében ne érje el a 15%-ot azoknak az aránya, akik gyengén teljesítenek a számítástechnika és az informatikai műveltség terén;
  • a 3 év és a tankötelezettség alsó korhatára közötti életkorú gyermekek körében legalább 96% legyen azoknak az aránya, akik részesültek kisgyermekkori nevelésben és gondozásban;
  • a tanulók körében ne érje el a 9%-ot a korai iskolaelhagyók aránya;
  • a 25–34 évesek körében legalább 45% legyen azoknak az aránya, akik felsőfokú képesítéssel rendelkeznek.

Információk arról, mit tesz a többi uniós intézmény az oktatás és a képzés terén