Mit tesz az Európai Bizottság?
Az EU oktatási stratégiája ösztönzi az együttműködést az Európai Unió tagállamai és a legfontosabb érdekelt felek között, és lehetővé teszi, hogy nyomon kövessék a közös jövőképük megvalósítása felé tett előrehaladást.
Bővebben az európai oktatási térség stratégiai keretrendszeréről
Célkitűzések
Az európai oktatási térség stratégiai keretrendszere strukturált mederbe hivatott terelni az uniós tagállamok és a legfontosabb érdekelt felek közötti együttműködést, hogy előmozdítsa közös törekvéseik megvalósítását.
A keretrendszer ennek érdekében:
- megerősíti a szakpolitikai együttműködés eszközeit, és arra ösztönzi az érdekelt feleket, hogy vegyenek részt a kezdeményezésben;
- elősegíti, hogy szinergia alakuljon ki más releváns kezdeményezésekkel, többek között az Európai Kutatási Térséggel és a bolognai folyamattal;
- meghatározza a célértékeket és a mutatókat, melyek irányt szabnak az európai oktatási térség megvalósítását célzó munkának, és amelyek révén nyomon lehet követni az elért előrehaladást;
- előmozdítja, hogy az oktatás és a képzés beépüljön az európai szemeszter folyamatába.
Célértékek
Az európai oktatási térség teljes körű kiépítéséhez el kell érni az alábbi hét célértéket.
2025-ig el kell érni, hogy
- a szakképzésben frissen végzettek körében legalább 60% legyen azoknak az aránya, akik megtapasztalták a munkaalapú tanulást a szakképzés során;
- a 25–64 éves korosztály körében legalább 47% legyen azoknak az aránya, akik az előző 12 hónapban tanulmányokat folytattak.
2030-ig el kell érni, hogy
- a 15 éves fiatalok körében ne érje el 15%-ot azoknak az aránya, akik gyengén teljesítenek az olvasás, a matematika és a természettudományok terén;
- a nyolcadik osztályosok körében ne érje el a 15%-ot azoknak az aránya, akik gyengén teljesítenek a számítástechnika és az informatikai műveltség terén;
- a 3 év és a tankötelezettség alsó korhatára közötti életkorú gyermekek körében legalább 96% legyen azoknak az aránya, akik részesültek kisgyermekkori nevelésben és gondozásban;
- a tanulók körében ne érje el a 9%-ot a korai iskolaelhagyók aránya;
- a 25–34 évesek körében legalább 45% legyen azoknak az aránya, akik felsőfokú képesítéssel rendelkeznek.
Információk arról, mit tesz a többi uniós intézmény az oktatás és a képzés terén