Přejít na hlavní obsah
Logo Evropské komise
Evropská komise

Evropská fiskální rada: otázky a odpovědi

Čemu se Evropská fiskální rada věnuje?

V návaznosti na Zprávu pěti předsedů o dokončení evropské hospodářské a měnové unie se Komise v říjnu 2015 rozhodla zřídit Evropskou fiskální radu jako nezávislý poradní výbor pro fiskální záležitosti. Hlavním úkolem rady je:

Článek 24 nařízení (EU) 2024/1263

  1.  poskytovat včasné následné hodnocení provádění rámce správy ekonomických záležitostí Unie
  2. poskytovat poradenství ohledně budoucí orientace fiskální politiky vhodné pro eurozónu jako celek i ohledně vhodných nastavení fiskálních politik jednotlivých zemí, jež s ní jsou v souladu, v rámci pravidel Paktu o stabilitě a růstu
  3. na žádost Komise nebo Rady poskytovat poradenství ohledně provádění Paktu o stabilitě a růstu, mimo jiné i pokud jde o prodlužování obecné únikové doložky v souladu s článkem 25 nařízení (EU) 2024/1263
  4. úzce spolupracovat s nezávislými fiskálními institucemi uvedenými v článku 8a směrnice 2011/85/EU
  5. vznášet návrhy ohledně budoucího vývoje fiskálního rámce.

Evropská fiskální rada se skládá z předsedy a čtyř členů a podporu jí zajišťuje sekretariát. Předseda rady a její členové jsou mezinárodně uznávaní odborníci na fiskální politiku, veřejné finance a makroekonomiku se zkušenostmi v oblasti evropské správy ekonomických záležitostí a fiskálních pravidel EU.

Proč byla zřízena?

V důsledku hospodářské a finanční krize po roce 2007 vyšlo najevo, že je důležité, aby členské státy realizovaly svou fiskální politiku odpovědně, tedy aby se dbalo jak na nezbytnou udržitelnost veřejných financí, tak na hospodářskou stabilizaci. Obzvláště důležité je to pak pro členy eurozóny. Evropská fiskální rada provádění fiskálních pravidel EU vyhodnocuje a výsledky pak předkládá Komisi a Radě. Posuzuje například vhodnost skutečné orientace fiskální politiky na úrovni eurozóny a na vnitrostátní úrovni.

Kdy byla Evropská fiskální rada zřízena?

Rada vznikla na základě rozhodnutí Komise (EU) 2015/1937 ze dne 21. října 2015 o zřízení nezávislé poradní Evropské fiskální rady

Dne 29. července 2024 bylo přijato nové rozhodnutí, konkrétně pak rozhodnutí Komise (EU) 2024/2115 o zřízení nezávislé poradní Evropské fiskální rady a o zrušení rozhodnutí (EU) 2015/1937. Obecně se rada schází jednou měsíčně, případně i častěji, je-li to nezbytné.

Jak jsou vybíráni členové Evropské fiskální rady?

Vše začíná otevřenou výzvou k vyjádření zájmu, načež se na základě strukturovaného, transparentního výběrového řízení vybere pět členů rady. Výběrová komise je složená z vysoce postavených úředníků Komise, která na základě pohovorů provede užší výběr kandidátů na funkci předsedy a členů rady. Komise poté výběr kandidátů konzultuje s Evropským parlamentem a Radou ministrů.

Jaká jsou kritéria pro výběr členů Evropské fiskální rady?

Při výběru se posuzují tato kritéria:

  • prokázaná a příslušná odborná způsobilost a praxe uchazečů prokazující, že jsou uznávanými mezinárodními odborníky v oblasti makroekonomie, veřejných financí, fiskální politiky a rozpočtového řízení,
  • hlubší porozumění fiskálnímu rámci EU a jeho významu pro fungování EU a HMU,
  • prokázaná a příslušná odborná způsobilost a praxe v oblasti hospodářské politiky, pokud možno získaná prací v institucích podílejících se na tvorbě politiky, poradních institucích nebo v rámci akademické obce,
  • znalost orgánů EU a rozhodovacích procesů Unie, jakož i úlohy Evropské komise,
  • zkušenost s prováděním ekonomické analýzy v plošném, tj. mezinárodním měřítku je výhodou.

Ve výběrovém řízení se v co největší míře usiluje o nalezení rovnováhy, pokud jde o reprezentativnost, pohlaví a zeměpisný původ uchazečů, přičemž se současně zohledňují konkrétní úkoly Evropské fiskální rady a požadované odborné znalosti. 

Je Evropská fiskální rada nezávislá, nebo je součástí Komise?

Členové rady jsou povinni jednat nezávisle a nemají vyžadovat ani přijímat pokyny od orgánů, institucí EU či vlád členských států, tedy ani od Evropské komise. Jsou povinni informovat o jakémkoli možném střetu zájmů. Nestrannost poradenství Evropské fiskální rady je zajištěna jejím vyváženým složením, které představuje rozmanitost zkušeností, prostředí a názorů.

Členové rady nejsou zaměstnanci Komise a zavazují se poskytovat nezávislé odborné znalosti. Ačkoli je z praktických administrativních důvodů nutné připojit sekretariát rady ke Komisi, například za účelem přístupu k podobným údajům, je rada koncipována tak, aby mohla fungovat jako zcela samostatný orgán.

Mandát a zřízení rady jsou transparentně stanoveny v rozhodnutí Komise (EU) 2024/2115 ze dne 29. července 2024 o zřízení nezávislé poradní Evropské fiskální rady a o zrušení rozhodnutí (EU) 2015/1937. Její mandát a nezávislost mají proto jasný právní základ v souladu s osvědčenými postupy pro nezávislé subjekty.

Proč Evropská fiskální rada nepřijímá fiskální rozhodnutí?

Zpráva pěti předsedů jasně uvádí, že Evropská fiskální rada: „...by měla poskytovat poradenství, nikoli provádět politiku. Prosazování pravidel by mělo zůstat úkolem Evropské komise.“

Mandát Komise je založen na Smlouvě o EU, v níž jsou jasně vymezeny úlohy jednotlivých orgánů při tvorbě hospodářské a měnové politiky. „Zcela nezávislý odborný orgán“ nemůže přijímat fiskální rozhodnutí, protože by tím byly porušeny výsady různých orgánů EU, včetně odpovědnosti a rozhodovacích postupů stanovených ve Smlouvě.

V tomto ohledu je důležité nesměšovat úlohu Evropské fiskální rady zřízené na úrovni EU, jejímž úkolem je poskytovat Komisi a Radě poradenství, s úlohou národních fiskálních rad zřízených na vnitrostátní úrovni.

Jsou stanoviska Evropské fiskální rady veřejná?

V souladu s rozhodnutím Komise o zřízení Evropské fiskální rady (článek 7) se všechny zprávy a doporučení rady zveřejňují.

Disponuje Evropská fiskální rada odpovídajícími zdroji?

Rada a příslušné útvary Komise podepsaly memorandum o porozumění. Technickou a praktickou podporu radě poskytuje sekretariát.

Jaký je vztah mezi Evropskou fiskální radou a vnitrostátními fiskálními radami?

Všechny členské státy mají povinnost zřídit vlastní fiskální radu, a to podle balíčku dvou právních aktů týkajících se správy ekonomických záležitostí. Národní fiskální rady jsou nezávislé subjekty, které sledují dodržování vnitrostátních fiskálních pravidel v členských státech.

Podle směrnice Rady 2011/85 mají všechny členské státy EU povinnost ustanovit svou vlastní fiskální radu. Národní fiskální (rozpočtové) rady jsou nezávislé subjekty, které sledují dodržování vnitrostátních fiskálních pravidel v členských státech a posuzují a vypracovávají makroekonomické prognózy, z nichž se pak vychází při sestavování vnitrostátního rozpočtu.

Evropská fiskální rada do práce národních fiskálních rad nezasahuje, ale spolupracuje s nimi, zejména při výměně osvědčených postupů a usnadňování společného porozumění v záležitostech týkajících se fiskálních pravidel EU. Tato spolupráce je přínosná pro obě strany, tedy jak pro Evropskou fiskální radu, tak fiskální rady členských zemí.