Přejít na hlavní obsah
Logo Evropské komise
Evropská komise

Fiskální politika

Co konkrétně EU v této oblasti dělá

Podle reformované správy ekonomických záležitostí, která je v platnosti od dubna 2024, předkládají členské státy své národní střednědobé fiskálně-strukturální plány EU ke kontrole. Ty stanoví fiskální cestu země, jakož i prioritní veřejné investice a reformy na čtyřleté nebo pětileté období. Tato politická opatření mají zajistit trvalé a postupné snižování dluhu a udržitelný hospodářský růst podporující sociální začleňování a zároveň identifikovat širší reformy a investice, včetně plnění společných priorit EU. Země EU rovněž vytvářejí své vlastní národní rozpočtové rámce, které stanoví fiskální pravidla, předpisy a postupy, jež ovlivňují plánování, schvalování, provádění, monitorování a hodnocení jejich rozpočtové politiky.

Oblasti činnosti

soubor pravidel, jež mají zajistit, aby země EU měly zdravé veřejné finance a koordinovaly svou fiskální politiku

důležitý faktor pro zvýšení odpovědnosti členských států, snížení nejistoty, umožnění sestavovat prioritní rozpočty a pro omezení jakéhokoli zvýhodnění schodku při tvorbě fiskální politiky

Nejdůležitější úspěchy

  • stanovení souboru pravidel v rámci Paktu o stabilitě a růstu, který zajistí, aby země EU měly zdravé veřejné financekoordinovaly své fiskální politiky
  • zavedení postupu při nadměrném schodku, který zemím EU pomáhá zavčas napravit nadměrné schodky anebo dluh
  • zavedení průlomových právních požadavků EU, jako je směrnice o rozpočtových rámcích, která má pomoci posílit vnitrostátní fiskální rámce, a nařízení o návrzích rozpočtových plánů (balíček dvou právních aktů) na podporu koordinace fiskálních politik v eurozóně

Téma