Oskuste nappuse probleemi lahendamine ELis © Sharne T/peopleimages.com - stock.adobe.comKõikjal ELis valitseb eri sektorites ja eri oskustetasemega töökohtadel tööjõupuudus. Tööandjatel on praegu raskusi vajalike töötajate leidmisel. Nagu näitab ELi uuring, puudutab see probleem esmajoones väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtjaid (VKEsid).Tööjõupuuduse ja oskuste nappusega tegelemisel on ELi prioriteet maksimeerida ELi-sisese tööjõu potentsiaal. Sellest aga ei piisa probleemi lahendamiseks ning seetõttu tuleb oskusi ja talente meelitada ligi ka väljastpoolt ELi.Selle väljakutsega toimetulemiseks ja selleks, et aidata liikmesriikidel konkureerida üleilmses võidujooksus talentide pärast, on komisjon pakkunud välja kolm meedet, mis on osa talentide liikuvuse paketist. Need on järgmised: väljastpoolt ELi pärit inimeste lihtsam värbamine,kolmandas riigis omandatud kutsekvalifikatsiooni ja oskuste kiirem tunnustamine,õpirände edendamine.Selleks et liikuvus oleks kahepoolselt kasulik, on paketis kavandatud partnerlustel võtmetähtsus. Miks on vaja võtta meetmeid? Töötuse määr oli 2023. aasta septembris rekordiliselt madal (6%) ja vabade töökohtade määr tõusis 2022. aastal 2,9%-ni, mis on üle kahe korra rohkem kui 2012. aastal. Demograafilised muutused süvendavad ELi ees seisvaid tööturuprobleeme. Ajavahemikul 2022–2030 väheneb tööealine elanikkond ELis 265 miljonilt 258 miljonile. Väljastpoolt ELi pärit inimeste lihtsam värbamine Komisjon teeb ettepaneku luua ELi talendireserv, millega hõlbustada ELi-välistest riikidest pärit tööotsijate värbamist tööjõupuudusega kutsealadele ja vastavalt tööturu vajadustele. ELi talendireservi haldamist toetavad liikmesriigid ja nende jaoks on platvormil osalemine vabatahtlik. Platvorm aitab kiiremini ja hõlpsamalt viia kokku tööandjad ja kolmandate riikide kvalifitseeritud kodanikud. Samal ajal pakub see teavet nii tööotsijatele kui ka tööandjatele värbamismenetluste ning elu- ja töötingimuste kohta. Samuti kaitseb see kolmandate riikide töötajaid võimaliku ekspluateerimise eest. ELi ja peamiste partnerriikide suhete parandamiseks toetab ELi talendireserv ka talendipartnerluste rakendamist. Partnerluste kaudu soovitakse edendada töö- ja haridusalaseid liikuvusvõimalusi, suurendada seadusliku rände võimalusi ja muuta ebaseaduslik ränne vähem atraktiivseks. Kolmandas riigis omandatud kutsekvalifikatsiooni ja oskuste kiirem tunnustamine Komisjon on soovitanud lihtsustada kolmandate riikide kodanike oskuste ja kvalifikatsiooni tunnustamist. Meetmetega ajakohastatakse praegust süsteemi ja lähendatakse seda süsteemile, mis on loodud teise liikmesriiki kolivate ELi kodanike jaoks. Eesmärk on kiirendada tunnustamisotsuste tegemist, et täita ametikohad, kus on ELis suur tööjõupuudus. Süsteem sisaldab soovitusi, et arendada riiklike tunnustamisasutuste suutlikkust, muuta menetlused lihtsamaks ja kiiremaks ning parandada kolmandates riikides omandatud kvalifikatsiooni kokkusobivust ja tööotsijate oskuste hindamist. Õpiränne kõigile Komisjon kutsub liikmesriike üles muutma liikuvuse ELis kõigil haridustasemetel antava hariduse lahutamatuks osaks, sealhulgas nii koolihariduses, kutsehariduses kui ka kõrg- ja täiskasvanuhariduses ning noortevahetuse puhul. Komisjon teeb ettepaneku suurendada liikuvuskogemuse saanud õppijate osakaalu 2030. aastaks nii, et see oleks vähemalt 25% kõrghariduse omandanute puhul, 20% vähemate võimalustega õppijate puhul, 15% kutseõppurite puhul. Samuti edendab see ELi atraktiivsust kolmandate riikide kodanike õppesihtkohana. Taust Ilma kooskõlastatud meetmeteta, millega lahendada ELis suurenev oskuste nappuse probleem, võivad praegused suundumused õõnestada rohe- ja digipööret, pärssida ELi konkurentsivõimet ning nõrgestada avalikke teenuseid valdkondades, kus on juba praegu töötajate puudus, nagu tervishoid ja pikaajaline hooldus. Seepärast on talentide liikuvuse pakett nii oluline. Selles arendatakse tööjõupuuduse ja oskuste nappuse strateegilisi käsitusi ja see on tihedalt seotud ka oskuste ja talendi paketiga ning uue rände- ja varjupaigaleppega. Samuti on see käimasoleva Euroopa oskusteaasta oluliseks teetähiseks. Dokumendid General publications15. november 2023Legal documents on the Skills and Talent mobility package Seotud lingid Euroopa oskusteaastaÕppimine EuroopasEurobaromeetri uuring oskuste nappuse kohta VKEdes
© Sharne T/peopleimages.com - stock.adobe.comKõikjal ELis valitseb eri sektorites ja eri oskustetasemega töökohtadel tööjõupuudus. Tööandjatel on praegu raskusi vajalike töötajate leidmisel. Nagu näitab ELi uuring, puudutab see probleem esmajoones väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtjaid (VKEsid).Tööjõupuuduse ja oskuste nappusega tegelemisel on ELi prioriteet maksimeerida ELi-sisese tööjõu potentsiaal. Sellest aga ei piisa probleemi lahendamiseks ning seetõttu tuleb oskusi ja talente meelitada ligi ka väljastpoolt ELi.Selle väljakutsega toimetulemiseks ja selleks, et aidata liikmesriikidel konkureerida üleilmses võidujooksus talentide pärast, on komisjon pakkunud välja kolm meedet, mis on osa talentide liikuvuse paketist. Need on järgmised: väljastpoolt ELi pärit inimeste lihtsam värbamine,kolmandas riigis omandatud kutsekvalifikatsiooni ja oskuste kiirem tunnustamine,õpirände edendamine.Selleks et liikuvus oleks kahepoolselt kasulik, on paketis kavandatud partnerlustel võtmetähtsus.
Töötuse määr oli 2023. aasta septembris rekordiliselt madal (6%) ja vabade töökohtade määr tõusis 2022. aastal 2,9%-ni, mis on üle kahe korra rohkem kui 2012. aastal. Demograafilised muutused süvendavad ELi ees seisvaid tööturuprobleeme. Ajavahemikul 2022–2030 väheneb tööealine elanikkond ELis 265 miljonilt 258 miljonile.
Komisjon kutsub liikmesriike üles muutma liikuvuse ELis kõigil haridustasemetel antava hariduse lahutamatuks osaks, sealhulgas nii koolihariduses, kutsehariduses kui ka kõrg- ja täiskasvanuhariduses ning noortevahetuse puhul. Komisjon teeb ettepaneku suurendada liikuvuskogemuse saanud õppijate osakaalu 2030. aastaks nii, et see oleks vähemalt 25% kõrghariduse omandanute puhul, 20% vähemate võimalustega õppijate puhul, 15% kutseõppurite puhul. Samuti edendab see ELi atraktiivsust kolmandate riikide kodanike õppesihtkohana.