Page contents Page contents Informacje ogólne W dzisiejszym złożonym środowisku cyfrowym i medialnym ważne jest, aby obywatele byli świadomi zagrożeń związanych z manipulowaniem informacją i ingerencją zewnętrzną. Równie istotne jest, aby mieli odpowiednie środki do rozpoznawania wrogich działań, takich jak rozpowszechnianie fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji czy stosowanie technik manipulacyjnych.Unii Europejskiej zależy na tym, aby jej obywatele pozostali odporni na zagrożenia, których celem jest podważanie znaczenia instytucji i procesów demokratycznych. Komisja Europejska szerzy wiedzę na temat coraz bardziej złożonego zjawiska, jakim jest manipulowanie informacją, oraz zagrożeń, jakie ono stwarza. Poza tym wspiera rozwój umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów. Opracowała szereg materiałów i inicjatyw mających pobudzać do krytycznego myślenia oraz umożliwić mieszkańcom i społecznościom skuteczne rozpoznawanie manipulowania informacją i ingerencji zewnętrznej, opieranie się tym zjawiskom i reagowanie na nie. Podnoszenie świadomości zagrożeń związanych z manipulowaniem informacją i ingerencją zewnętrzną Uświadamianie jest kluczowym elementem podejścia, zgodnie z którym UE zwraca uwagę na zagrożenia w postaci fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji oraz na metody ich rozpowszechniania w internecie.Komisja udostępniła szereg materiałów, aby pomóc obywatelom zorientować się, że mają do czynienia z próbą manipulowania informacją, i zrozumieć zagrożenia spowodowane rozpowszechnianiem informacji wprowadzających w błąd. Sześć wskazówek, jak rozpoznać manipulację i się przed nią bronić Podmioty manipulujące informacją stosują różne techniki, aby wprowadzać w błąd opinię publiczną i manipulować nią. Mogą to być zarówno klony legalnych stron internetowych, jak i zmanipulowane nagrania audio lub wideo, które odwołują się do naszych emocji i utrudniają jasny osąd.Komisja przygotowała materiał medialny zawierający wskazówki dla obywateli, aby pomóc im rozpoznać te taktyki i zachować bezpieczeństwo w sieci.Materiał multimedialny Chroń się przed manipulowaniem informacjąKomisja opracowała szereg nagrań wideo zawierających wskazówki dla obywateli, aby pomóc im rozpoznać manipulowanie informacją i nie ulegać temu zjawisku. Jak rozpoznać manipulowanie informacjąWskazówki, jak rozpoznać fałszywe wiadomości i znaleźć godne zaufania źródła informacji. Jak rozpoznać deepfake (sfałszowane filmy i zdjęcia)Wskazówki, jak rozpoznać zmanipulowane treści audiowizualne i jak sprawdzić oficjalne źródła informacji. Jak nie ulec manipulacji emocjonalnejWskazówki, jak ustrzec się zmanipulowania przez fałszywe informacje w sieci i nie rozpowszechniać ich nieumyślnie. Podnoszenie świadomości przed eurowyborami 2024 Przed wyborami europejskimi w 2024 r. Komisja wraz z Europejską Grupą Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA) rozpoczęła wspólną kampanię wideo.Miała ona na celu udzielenie obywatelom praktycznych porad na temat krytycznego myślenia, które pozwoli im wykrywać zwodnicze treści w sieci i unikać ich rozpowszechniania.Kampania wideo była prowadzona w mediach społecznościowych, stacjach telewizyjnych i radiowych we wszystkich 27 krajach Unii i udostępniona we wszystkich 24 językach urzędowych Unii. Rozwój umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów Umiejętności cyfrowe i umiejętność korzystania z mediów są ważne dla budowania odporności społeczeństwa na manipulowanie informacją. Kluczowe jest, jak uzyskać dostęp do mediów, krytycznie analizować podawane w nich informacje i reagować na nie.Umiejętności cyfrowe i umiejętność korzystania z mediów umożliwiają odbiorcom poruszanie się w nowoczesnym cyfrowym środowisku informacyjnym i dokonywanie świadomych wyborów. Szczególnie ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się, jak rozpoznawać manipulowanie informacją. Edukacja odgrywa więc kluczową rolę w tworzeniu społeczeństwa potrafiącego korzystać z mediów.Zmieniona dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych ma na celu zapewnienie, aby kraje UE promowały i rozwijały umiejętności potrzebne do korzystania z mediów oraz informowały o tych działaniach. Materiały wspomagające umiejętność korzystania z mediów i narzędzi cyfrowychKomisja udostępnia materiały pomagające krajom UE, pedagogom i organizacjom zwalczać manipulowanie informacją i ingerencję zewnętrzną. Wytyczne dotyczące umiejętności korzystania z mediówWytyczne dla państw członkowskich umożliwiające obywatelom w każdym wieku poruszanie się w nowoczesnym środowisku informacyjnym i podejmowanie świadomych decyzjiWytyczne dla nauczycieli i pedagogówPraktyczne wytyczne dotyczące zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez edukacjęZestaw materiałów dla nauczycieli szkół średnichDzięki temu zestawowi materiałów nauczyciele szkół średnich mogą pomóc uczniom w wykrywaniu dezinformacji i manipulowania informacją podczas surfowania po internecie. Podobne strony EUvsDisinfoDG CNECT – Umiejętność korzystania z mediówDG EAC – Edukacja cyfrowa
Podmioty manipulujące informacją stosują różne techniki, aby wprowadzać w błąd opinię publiczną i manipulować nią. Mogą to być zarówno klony legalnych stron internetowych, jak i zmanipulowane nagrania audio lub wideo, które odwołują się do naszych emocji i utrudniają jasny osąd.Komisja przygotowała materiał medialny zawierający wskazówki dla obywateli, aby pomóc im rozpoznać te taktyki i zachować bezpieczeństwo w sieci.Materiał multimedialny
Jak rozpoznać manipulowanie informacjąWskazówki, jak rozpoznać fałszywe wiadomości i znaleźć godne zaufania źródła informacji.
Jak rozpoznać deepfake (sfałszowane filmy i zdjęcia)Wskazówki, jak rozpoznać zmanipulowane treści audiowizualne i jak sprawdzić oficjalne źródła informacji.
Jak nie ulec manipulacji emocjonalnejWskazówki, jak ustrzec się zmanipulowania przez fałszywe informacje w sieci i nie rozpowszechniać ich nieumyślnie.
Przed wyborami europejskimi w 2024 r. Komisja wraz z Europejską Grupą Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA) rozpoczęła wspólną kampanię wideo.Miała ona na celu udzielenie obywatelom praktycznych porad na temat krytycznego myślenia, które pozwoli im wykrywać zwodnicze treści w sieci i unikać ich rozpowszechniania.Kampania wideo była prowadzona w mediach społecznościowych, stacjach telewizyjnych i radiowych we wszystkich 27 krajach Unii i udostępniona we wszystkich 24 językach urzędowych Unii.
Umiejętności cyfrowe i umiejętność korzystania z mediów są ważne dla budowania odporności społeczeństwa na manipulowanie informacją. Kluczowe jest, jak uzyskać dostęp do mediów, krytycznie analizować podawane w nich informacje i reagować na nie.Umiejętności cyfrowe i umiejętność korzystania z mediów umożliwiają odbiorcom poruszanie się w nowoczesnym cyfrowym środowisku informacyjnym i dokonywanie świadomych wyborów. Szczególnie ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się, jak rozpoznawać manipulowanie informacją. Edukacja odgrywa więc kluczową rolę w tworzeniu społeczeństwa potrafiącego korzystać z mediów.Zmieniona dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych ma na celu zapewnienie, aby kraje UE promowały i rozwijały umiejętności potrzebne do korzystania z mediów oraz informowały o tych działaniach.
Wytyczne dotyczące umiejętności korzystania z mediówWytyczne dla państw członkowskich umożliwiające obywatelom w każdym wieku poruszanie się w nowoczesnym środowisku informacyjnym i podejmowanie świadomych decyzji
Wytyczne dla nauczycieli i pedagogówPraktyczne wytyczne dotyczące zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez edukację
Zestaw materiałów dla nauczycieli szkół średnichDzięki temu zestawowi materiałów nauczyciele szkół średnich mogą pomóc uczniom w wykrywaniu dezinformacji i manipulowania informacją podczas surfowania po internecie.