Page contents Page contents Přehled V dnešním složitém digitálním a mediálním prostředí je zásadní, aby si občané uvědomovali rizika manipulace s informacemi a zahraničního vměšování a byli schopni rozpoznat škodlivé aktivity, včetně šíření nepravdivého nebo zavádějícího obsahu a používání manipulativních technik.Evropská unie je odhodlána zajistit, aby naše společnost zůstala odolná vůči těmto hrozbám, jejichž cílem je podkopat demokratické instituce a procesy. Evropská komise zvyšuje povědomí o rostoucí složitosti a rizicích fenoménu manipulace s informacemi a podporuje digitální a mediální gramotnost. Byla navržena řada nástrojů a iniciativ, které mají podpořit kritické myšlení a umožnit jednotlivcům a komunitám rozpoznat manipulaci s informacemi a zahraniční vměšování, bránit se jim a účinně na ně reagovat. Zvyšování povědomí o rizicích manipulace s informacemi a zahraničního vměšování Osvěta je jedním ze základních způsobů, jak chce Unie upozorňovat na rizika nepravdivých nebo zavádějících informací a na metody používané k jejich šíření online.Komise zpřístupnila několik zdrojů, které mají občanům pomoci rozpoznat pokusy o manipulaci s informacemi a pochopit rizika šíření zavádějícího obsahu. 6 tipů, jak odhalit a zastavit manipulaci s informacemi Aktéři manipulace s informacemi používají k oklamání a manipulaci s lidmi různé taktiky. Vytvoří například klon legitimních internetových stránek nebo zmanipulované audio nebo video útočící na naše city a zastiňující racionální uvažování.Komise připravila vizuální příběh s tipy, které občanům pomohou tyto taktiky odhalit a zůstat na internetu v bezpečí.Prohlédněte si vizuální příběh Chraňte se před manipulací s informacemiKomise rovněž připravila sérii videopříběhů, které občanům pomohou rozpoznat manipulaci s informacemi a bránit se jí. Jak rozpoznat manipulaci s informacemiTipy, jak odhalit klamavý zpravodajský obsah a identifikovat autentické zdroje. Jak rozpoznat „deepfakes“Tipy, jak identifikovat zmanipulované audio nebo video a jak si informace ověřit v oficiálních zdrojích. Jak se bránit emocionální manipulaciTipy, jak se nenechat zmanipulovat nepravdivými informacemi na internetu a neúmyslně je pak nešířit dál. Zvyšování povědomí před volbami do Evropského parlamentu v roce 2024 Před volbami do Evropského parlamentu v roce 2024 zahájila Komise společně se Skupinou evropských regulačních orgánů pro audiovizuální mediální služby (ERGA) společnou videokampaň.Jejím cílem bylo poskytnout občanům praktické rady, jak kriticky uvažovat, aby se jim podařilo odhalit případný klamavý obsah online a vyhnout se jeho sdílení.Videokampaň probíhala v různých sociálních médiích, televizních a rozhlasových stanicích, a to ve všech 27 členských státech. K dispozici byla ve všech 24 úředních jazycích EU. Zvyšování digitální a mediální gramotnosti Digitální a mediální gramotnost je pro zvyšování odolnosti společnosti vůči manipulaci s informacemi nesmírně důležitá. Naučit se vyhledávat si v mediálním světě důvěryhodné informace, kriticky uvažovat a reagovat na dezinformace odpovídajícím způsobem je dnes naprosto nezbytné, a to pro každého.Digitální a mediální gramotnost umožňuje občanům orientovat se v moderním digitálním zpravodajském prostředí a činit informovaná rozhodnutí. Manipulaci s informacemi bychom se měli naučit rozpoznávat již od útlého věku. Při zajišťování mediální gramotnosti veřejnosti tak hraje klíčovou úlohu výchova a vzdělávání.Cílem revidované směrnice o audiovizuálních mediálních službách je zajistit, aby členské státy podporovaly a přijímaly opatření, která rozvíjejí dovednosti v oblasti mediální gramotnosti. Následně mají o těchto opatřeních podávat zprávy. Zdroje k digitální a mediální gramotnostiKomise poskytuje zdroje na podporu členských států, pedagogů a organizací, aby přispěli k potírání manipulací s informacemi a zahraničního vměšování. Pokyny pro rozvoj mediální gramotnostiPokyny pro členské státy, které mají občanům všech věkových kategorií umožnit lépe se zorientovat v moderním zpravodajském prostředí a následně činit informovaná rozhodnutí.Pokyny pro učitele a pedagogyPraktické pokyny pro pedagogy týkající se boje proti dezinformacím a podpory digitální gramotnostiMateriály pro učitele středních školPomocí těchto materiálů mohou učitelé středních škol své studenty naučit, jak při brouzdání po internetu odhalit manipulace s informacemi a nenaletět jim. Související odkazy EUvsDisinfoGŘ CNECT – Mediální gramotnostGŘ EAC – Digitální vzdělávání
Aktéři manipulace s informacemi používají k oklamání a manipulaci s lidmi různé taktiky. Vytvoří například klon legitimních internetových stránek nebo zmanipulované audio nebo video útočící na naše city a zastiňující racionální uvažování.Komise připravila vizuální příběh s tipy, které občanům pomohou tyto taktiky odhalit a zůstat na internetu v bezpečí.Prohlédněte si vizuální příběh
Jak rozpoznat manipulaci s informacemiTipy, jak odhalit klamavý zpravodajský obsah a identifikovat autentické zdroje.
Jak rozpoznat „deepfakes“Tipy, jak identifikovat zmanipulované audio nebo video a jak si informace ověřit v oficiálních zdrojích.
Jak se bránit emocionální manipulaciTipy, jak se nenechat zmanipulovat nepravdivými informacemi na internetu a neúmyslně je pak nešířit dál.
Před volbami do Evropského parlamentu v roce 2024 zahájila Komise společně se Skupinou evropských regulačních orgánů pro audiovizuální mediální služby (ERGA) společnou videokampaň.Jejím cílem bylo poskytnout občanům praktické rady, jak kriticky uvažovat, aby se jim podařilo odhalit případný klamavý obsah online a vyhnout se jeho sdílení.Videokampaň probíhala v různých sociálních médiích, televizních a rozhlasových stanicích, a to ve všech 27 členských státech. K dispozici byla ve všech 24 úředních jazycích EU.
Digitální a mediální gramotnost je pro zvyšování odolnosti společnosti vůči manipulaci s informacemi nesmírně důležitá. Naučit se vyhledávat si v mediálním světě důvěryhodné informace, kriticky uvažovat a reagovat na dezinformace odpovídajícím způsobem je dnes naprosto nezbytné, a to pro každého.Digitální a mediální gramotnost umožňuje občanům orientovat se v moderním digitálním zpravodajském prostředí a činit informovaná rozhodnutí. Manipulaci s informacemi bychom se měli naučit rozpoznávat již od útlého věku. Při zajišťování mediální gramotnosti veřejnosti tak hraje klíčovou úlohu výchova a vzdělávání.Cílem revidované směrnice o audiovizuálních mediálních službách je zajistit, aby členské státy podporovaly a přijímaly opatření, která rozvíjejí dovednosti v oblasti mediální gramotnosti. Následně mají o těchto opatřeních podávat zprávy.
Pokyny pro rozvoj mediální gramotnostiPokyny pro členské státy, které mají občanům všech věkových kategorií umožnit lépe se zorientovat v moderním zpravodajském prostředí a následně činit informovaná rozhodnutí.
Pokyny pro učitele a pedagogyPraktické pokyny pro pedagogy týkající se boje proti dezinformacím a podpory digitální gramotnosti
Materiály pro učitele středních školPomocí těchto materiálů mohou učitelé středních škol své studenty naučit, jak při brouzdání po internetu odhalit manipulace s informacemi a nenaletět jim.