Page contents Page contents Oversigt I nutidens komplekse digitale landskab og medielandskab er det afgørende, at borgerne er opmærksomme på risikoen for informationsmanipulation og udenlandsk indblanding og er godt rustet til at identificere ondsindede aktiviteter, herunder spredning af falsk eller vildledende indhold og anvendelse af manipulerende teknikker.Den Europæiske Union er fast besluttet på at sikre, at vores samfund forbliver modstandsdygtige over for disse trusler, der har til formål at undergrave demokratiske institutioner og processer. Europa-Kommissionen er i gang med at øge bevidstheden om den stigende kompleksitet og de stigende risici ved fænomenet informationsmanipulation og at fremme digitale færdigheder og mediekendskab. Der er udformet en række værktøjer og initiativer til at fremme kritisk tænkning og sætte enkeltpersoner og lokalsamfund i stand til effektivt at genkende, modstå og reagere på informationsmanipulation og udenlandsk indblanding. Bevidstgørelse om risikoen for informationsmanipulation og udenlandsk indblanding Bevidstgørelse står centralt i EU's tilgang, som går ud på at sætte fokus på risici ved falske og vildledende oplysninger og på de metoder, der bruges til at udbrede dem online.Kommissionen har stillet flere ressourcer til rådighed for at hjælpe borgerne med at genkende forsøg på informationsmanipulation og forstå risikoen for spredning af vildledende indhold. Seks tips til at opdage og standse informationsmanipulation Aktører, der bevidst benytter informationsmanipulation, bruger en række forskellige teknikker til at vildlede og manipulere folk på nettet. Dette kan spænde fra kloner af legitime websteder til manipulerede lyd- eller videoklip, der skal appellere til vores følelser og sløre vores dømmekraft.Kommissionen har udviklet en visuel historie med tips til at hjælpe borgerne med at opdage disse taktikker og holde sig sikre online.Se den visuelle historie Beskyt dig selv mod informationsmanipulationKommissionen har også udviklet en række videoer med tips til at hjælpe borgerne med at genkende og modstå informationsmanipulation. Sådan genkender du informationsmanipulationTips til, hvordan du opdager, at en nyhedshistorie er vildledende, og i stedet går til de autentiske kilder. Sådan genkender du deepfakesTips til, hvordan du opdager, at lydklip og videoer er manipulerende, og tjekker de officielle kilder. Sådan undgår du at blive følelsesmæssigt manipuleretTips til, hvordan du undgår at blive manipuleret med falsk onlineindhold og at sprede det utilsigtet. Bevidstgørelse forud for valget til Europa-Parlamentet i 2024 Op til Europa-Parlamentsvalget i 2024 iværksatte Kommissionen bl.a. sammen med Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndigheder for Audiovisuelle Medietjenester (ERGA) en fælles videokampagne.Kampagnen havde til formål at give borgerne praktiske råd om, hvordan man tænker kritisk for at blive opmærksom på vildledende onlineindhold og undgå at dele det.Videokampagnen løb på de sociale medier og en række tv- og radiostationer i alle 27 EU-lande på de 24 officielle EU-sprog. Forbedring af digitale færdigheder og mediekendskab Digitale færdigheder og mediekendskab er vigtige for at opbygge samfundets modstandsdygtighed over for informationsmanipulation. Evnen til at bruge og opnå en kritisk forståelse af medierne og til at interagere med dem er helt afgørende.Digitale færdigheder og mediekendskab giver borgerne mulighed for at navigere i det moderne digitale nyhedsmiljø og træffe velinformerede valg. Det er især vigtigt at lære at opdage informationsmanipulation fra en tidlig alder. Derfor spiller uddannelse en vigtig rolle i at give borgerne mediekendskab.Det reviderede direktiv om audiovisuelle medietjenester skal sikre, at EU-landene sørger for at udvikle borgernes mediekendskab og aflægger rapport om deres indsats på området. Ressourcer til digitale færdigheder og mediekendskabKommissionen stiller ressourcer til rådighed for at hjælpe medlemsstaterne, undervisere og organisationer med at bidrage til at bekæmpe informationsmanipulation og udenlandsk indblanding. Retningslinjer for mediekendskabRetningslinjer for medlemslandene, som giver borgere i alle aldre mulighed for at navigere i det moderne nyhedsmiljø og træffe informerede valgRetningslinjer for underviserePraktisk vejledning i bekæmpelse af bevidst misinformation og fremme af digitale færdigheder gennem uddannelseVærktøjskasse for lærere på gymnasieniveau.Med denne værktøjskasse kan lærere på gymnasieniveau undervise deres elever i at genkende misinformation og informationsmanipulation, når de søger på nettet. Relaterede links EUvsDisinfoGD CNECT – MediekendskabGD EAC – Digital uddannelse
Aktører, der bevidst benytter informationsmanipulation, bruger en række forskellige teknikker til at vildlede og manipulere folk på nettet. Dette kan spænde fra kloner af legitime websteder til manipulerede lyd- eller videoklip, der skal appellere til vores følelser og sløre vores dømmekraft.Kommissionen har udviklet en visuel historie med tips til at hjælpe borgerne med at opdage disse taktikker og holde sig sikre online.Se den visuelle historie
Sådan genkender du informationsmanipulationTips til, hvordan du opdager, at en nyhedshistorie er vildledende, og i stedet går til de autentiske kilder.
Sådan genkender du deepfakesTips til, hvordan du opdager, at lydklip og videoer er manipulerende, og tjekker de officielle kilder.
Sådan undgår du at blive følelsesmæssigt manipuleretTips til, hvordan du undgår at blive manipuleret med falsk onlineindhold og at sprede det utilsigtet.
Op til Europa-Parlamentsvalget i 2024 iværksatte Kommissionen bl.a. sammen med Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndigheder for Audiovisuelle Medietjenester (ERGA) en fælles videokampagne.Kampagnen havde til formål at give borgerne praktiske råd om, hvordan man tænker kritisk for at blive opmærksom på vildledende onlineindhold og undgå at dele det.Videokampagnen løb på de sociale medier og en række tv- og radiostationer i alle 27 EU-lande på de 24 officielle EU-sprog.
Digitale færdigheder og mediekendskab er vigtige for at opbygge samfundets modstandsdygtighed over for informationsmanipulation. Evnen til at bruge og opnå en kritisk forståelse af medierne og til at interagere med dem er helt afgørende.Digitale færdigheder og mediekendskab giver borgerne mulighed for at navigere i det moderne digitale nyhedsmiljø og træffe velinformerede valg. Det er især vigtigt at lære at opdage informationsmanipulation fra en tidlig alder. Derfor spiller uddannelse en vigtig rolle i at give borgerne mediekendskab.Det reviderede direktiv om audiovisuelle medietjenester skal sikre, at EU-landene sørger for at udvikle borgernes mediekendskab og aflægger rapport om deres indsats på området.
Retningslinjer for mediekendskabRetningslinjer for medlemslandene, som giver borgere i alle aldre mulighed for at navigere i det moderne nyhedsmiljø og træffe informerede valg
Retningslinjer for underviserePraktisk vejledning i bekæmpelse af bevidst misinformation og fremme af digitale færdigheder gennem uddannelse
Værktøjskasse for lærere på gymnasieniveau.Med denne værktøjskasse kan lærere på gymnasieniveau undervise deres elever i at genkende misinformation og informationsmanipulation, når de søger på nettet.