Page contents Page contents Ülevaade Tänapäeva keerukal digi- ja meediamaastikul on äärmiselt oluline, et kodanikud oleksid teadlikud infoga manipuleerimise ja välissekkumisega seotud ohtudest ning omaksid vajalikke teadmisi pahatahtliku tegevuse, sh väära või eksitava sisu levitamise ja manipulatiivsete tehnikate kasutamise tuvastamiseks.Euroopa Liit on pühendunud selle tagamisele, et meie ühiskond oleks jätkuvalt vastupidav nendele ohtudele, mille eesmärk on õõnestada demokraatlikke institutsioone ja protsesse. Euroopa Komisjon suurendab teadlikkust infoga manipuleerimise nähtuse suurenevast keerukusest ja riskidest ning edendab digikirjaoskust ja meediapädevust. Välja on töötatud mitmesugused vahendid ja algatused, et edendada kriitilist mõtlemist ning anda üksikisikutele ja kogukondadele võimalus infoga manipuleerimist ja välissekkumist tõhusalt ära tunda, neile vastu seista ja reageerida. Teadlikkuse suurendamine infoga manipuleerimise ja välissekkumise riskidest Teadlikkuse suurendamine on olulisel kohal ELi lähenemisviisis, mis käsitleb väära või eksitava teabega seotud riskide esiletõstmist ning selle internetis levitamise meetodeid.Komisjon on teinud kättesaadavaks mitu vahendit, mis aitavad kodanikel ära tunda infoga manipuleerimise katseid ja mõista eksitava sisu levitamise riske. Kuus nõuannet infoga manipuleerimise märkamiseks ja peatamiseks Infoga manipuleerijad kasutavad inimeste petmiseks ja nendega manipuleerimiseks mitmesuguseid taktikaid. See võib hõlmata näiteks seaduslike veebisaitide kloonimist või teadlikult manipuleeritud audio- või videomaterjale, mille eesmärk on ahvatleda meie emotsioone ja hägustada meie hinnanguid.Komisjon on loonud visuaalse loo näpunäidetega, mis aitavad kodanikel selliseid taktikaid märgata ja veebis turvaliselt tegutseda.Vaadake visuaalset lugu Kaitske end infoga manipuleerimise eestKomisjon on välja töötanud ka rea videonäiteid, et aidata kodanikel infoga manipuleerimist ära tunda ja sellele vastu seista. Kuidas infoga manipuleerimist ära tunda?Näpunäited selle kohta, kuidas ära tunda petu-uudist ja teha selle asemel kindlaks autentsed allikad. Kuidas süvavõltsinguid ära tunda?Nõuanded manipuleeritud audio- ja videomaterjali äratundmiseks ning ametlike allikate kontrollimiseks. Kuidas emotsionaalsele manipulatsioonile vastu seista?Nõuanded selle kohta, kuidas vältida väärteabega manipuleerimise olukordi internetis ja väärteabe tahtmatut levitamist. Teadlikkuse suurendamine 2024. aasta Euroopa Parlamendi valimiste eel Enne 2024. aasta Euroopa Parlamendi valimisi käivitas komisjon koos audiovisuaalmeedia teenuste Euroopa regulaatorasutuste rühmaga (ERGA) ühise videokampaania.Kampaania eesmärk oli anda kodanikele praktilist nõu selle kohta, kuidas mõelda kriitiliselt, et märgata ja vältida eksitava sisu jagamist internetis.Videokampaania toimus kõigi 27 liikmesriigi sotsiaalmeedias, televisioonis ja raadiojaamades ning oli kättesaadav kõigis 24 ELi ametlikus keeles. Digikirjaoskuse ja meediapädevuse täiustamine Digikirjaoskus ja meediapädevus on olulised, et suurendada ühiskonna vastupanuvõimet infoga manipuleerimisele. Väga oluline on võime meediale juurde pääseda, seda kriitiliselt mõista ja sellega suhelda.Digikirjaoskus ja meediapädevus võimaldavad kodanikel navigeerida kaasaegses digitaalses uudistekeskkonnas ja teha teadlikke valikuid. Eriti oluline on õppida, kuidas infoga manipuleerimist juba varasest east alates ära tunda; seega on haridusel meediapädeva üldsuse tagamisel oluline roll.Läbivaadatud audiovisuaalmeedia teenuste direktiivi eesmärk on tagada, et liikmesriigid edendaksid ja võtaksid meetmeid, millega arendatakse meediapädevust, ning annaksid nende meetmete kohta aru. Digikirjaoskuse ja meediapädevuse ressursidKomisjon eraldab vahendeid, et aidata liikmesriikidel, haridustöötajatel ja organisatsioonidel võidelda infoga manipuleerimise ja välissekkumise vastu. Meediapädevuse suunisedSuunised liikmesriikidele, et igas vanuses kodanikud saaksid navigeerida kaasaegses uudistekeskkonnas ja teha teadlikke otsuseidSuunised õpetajatele ja haridustöötajatelePraktilised suunised desinformatsiooni vastu võitlemiseks ja digikirjaoskuse edendamiseks hariduse kauduTöövahend keskkooliõpetajateleSelle töövahendi abil saavad keskkooliõpetajad aidata oma õpilastel veebis sirvides desinformatsiooni ja infoga manipuleerimist ära tunda. Seotud lingid EUvsDisinfoSidevõrkude, sisu ja tehnoloogia peadirektoraat – MeediapädevusHariduse, noorte, spordi ja kultuuri peadirektoraat – Digiõpe
Infoga manipuleerijad kasutavad inimeste petmiseks ja nendega manipuleerimiseks mitmesuguseid taktikaid. See võib hõlmata näiteks seaduslike veebisaitide kloonimist või teadlikult manipuleeritud audio- või videomaterjale, mille eesmärk on ahvatleda meie emotsioone ja hägustada meie hinnanguid.Komisjon on loonud visuaalse loo näpunäidetega, mis aitavad kodanikel selliseid taktikaid märgata ja veebis turvaliselt tegutseda.Vaadake visuaalset lugu
Kuidas infoga manipuleerimist ära tunda?Näpunäited selle kohta, kuidas ära tunda petu-uudist ja teha selle asemel kindlaks autentsed allikad.
Kuidas süvavõltsinguid ära tunda?Nõuanded manipuleeritud audio- ja videomaterjali äratundmiseks ning ametlike allikate kontrollimiseks.
Kuidas emotsionaalsele manipulatsioonile vastu seista?Nõuanded selle kohta, kuidas vältida väärteabega manipuleerimise olukordi internetis ja väärteabe tahtmatut levitamist.
Enne 2024. aasta Euroopa Parlamendi valimisi käivitas komisjon koos audiovisuaalmeedia teenuste Euroopa regulaatorasutuste rühmaga (ERGA) ühise videokampaania.Kampaania eesmärk oli anda kodanikele praktilist nõu selle kohta, kuidas mõelda kriitiliselt, et märgata ja vältida eksitava sisu jagamist internetis.Videokampaania toimus kõigi 27 liikmesriigi sotsiaalmeedias, televisioonis ja raadiojaamades ning oli kättesaadav kõigis 24 ELi ametlikus keeles.
Digikirjaoskus ja meediapädevus on olulised, et suurendada ühiskonna vastupanuvõimet infoga manipuleerimisele. Väga oluline on võime meediale juurde pääseda, seda kriitiliselt mõista ja sellega suhelda.Digikirjaoskus ja meediapädevus võimaldavad kodanikel navigeerida kaasaegses digitaalses uudistekeskkonnas ja teha teadlikke valikuid. Eriti oluline on õppida, kuidas infoga manipuleerimist juba varasest east alates ära tunda; seega on haridusel meediapädeva üldsuse tagamisel oluline roll.Läbivaadatud audiovisuaalmeedia teenuste direktiivi eesmärk on tagada, et liikmesriigid edendaksid ja võtaksid meetmeid, millega arendatakse meediapädevust, ning annaksid nende meetmete kohta aru.
Meediapädevuse suunisedSuunised liikmesriikidele, et igas vanuses kodanikud saaksid navigeerida kaasaegses uudistekeskkonnas ja teha teadlikke otsuseid
Suunised õpetajatele ja haridustöötajatelePraktilised suunised desinformatsiooni vastu võitlemiseks ja digikirjaoskuse edendamiseks hariduse kaudu
Töövahend keskkooliõpetajateleSelle töövahendi abil saavad keskkooliõpetajad aidata oma õpilastel veebis sirvides desinformatsiooni ja infoga manipuleerimist ära tunda.