Page contents Page contents Prehľad V dnešnom zložitom digitálnom a mediálnom prostredí je veľmi dôležité, aby si občania uvedomovali riziká spojené s manipuláciou s informáciami a vonkajším zasahovaním a vedeli, ako identifikovať škodlivé činnosti vrátane šírenia nepravdivých či zavádzajúcich informácií a využívania manipulačných techník.Európska únia je odhodlaná zaistiť, aby naše spoločnosti zostali odolné voči týmto hrozbám, ktoré majú narušiť demokratické inštitúcie a procesy. Európska komisia zvyšuje informovanosť o narastajúcej komplexnosti a rizikách javu manipulácie s informáciami a podporuje digitálnu a mediálnu gramotnosť. Vyvinula rad nástrojov a iniciatív určených na podporu kritického myslenia a posilnenie postavenia jednotlivcov a komunít, aby dokázali rozpoznať manipuláciu s informáciami, brániť sa proti nej a účinne na ňu reagovať. Zvyšovanie povedomia o rizikách manipulácie s informáciami a vonkajšieho zasahovania Zvyšovanie povedomia je ústredným bodom prístupu EÚ k upozorňovaniu na riziká nepravdivých alebo zavádzajúcich informácií a na metódy používané na ich šírenie online.Komisia sprístupnila viaceré zdroje na pomoc občanom, aby dokázali rozpoznať pokusy o manipuláciu s informáciami a pochopiť riziká šírenia zavádzajúceho obsahu. Šesť tipov, ako odhaliť a zastaviť manipuláciu s informáciami Aktéri, ktorí manipulujú s informáciami, používajú rôzne taktiky, aby ľudí zavádzali a manipulovali s nimi. Škála siaha od klonov legitímnych webových stránok až po zmanipulované zvukové záznamy alebo videá, ktorých účelom je vplývať na emócie a zatemniť úsudok.Komisia zostavila príbeh v obrazoch, ktorý obsahuje tipy pre občanov, aby dokázali tieto taktiky odhaliť a zostali v online prostredí v bezpečí.Pozrite si príbeh v obrazoch Chráňte sa pred manipuláciou s informáciamiKomisia ďalej zostavila aj sériu videí s tipmi, ktoré majú občanom pomôcť manipuláciu s informáciami rozpoznať a brániť sa proti nej. Ako rozpoznať manipuláciu s informáciamiTipy, ako spoznať klamlivé správy a ako zistiť pravosť zdrojov. Ako rozpoznať vysoko falošný obsah (deepfake)Tipy, ako odhaliť zmanipulované zvukové záznamy a videá a ako si overiť oficiálne zdroje. Ako sa brániť proti citovej manipuláciiTipy, ako sa na internete nestať obeťou manipulatívnych nepravdivých informácií a ako sa vyhnúť ich neúmyselnému šíreniu. Zvyšovanie povedomia pred voľbami do Európskeho parlamentu v roku 2024 Pred voľbami do Európskeho parlamentu v roku 2024 spustila Komisia spolu so Skupinou európskych regulačných orgánov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) spoločnú videokampaň.Cieľom kampane bolo poskytnúť občanom praktické rady o kritickom myslení, aby vedeli rozpoznať klamlivý obsah na internete a nezdieľali ho ďalej.Videokampaň prebiehala v sociálnych médiách, na televíznych a rozhlasových staniciach vo všetkých 27 členských štátoch a bola dostupná vo všetkých 24 úradných jazykoch EÚ. Zvyšovanie digitálnej a mediálnej gramotnosti Digitálna a mediálna gramotnosť je dôležitá pre budovanie spoločenskej odolnosti voči manipulácii s informáciami. Schopnosť dostať sa k médiám, kriticky im porozumieť a vstupovať do interakcie s nimi, má kľúčový význam.Digitálna a mediálna gramotnosť umožňuje občanom orientovať sa v prostredí moderného digitálneho spravodajstva a prijímať rozhodnutia založené na fundovaných informáciách. Dôležité je najmä učiť sa rozpoznávať manipuláciu s informáciami už od útleho veku, preto zohráva kľúčovú úlohu v zabezpečovaní mediálnej gramotnej verejnosti práve vzdelávanie.Revízia smernice o audiovizuálnych mediálnych službách (AVMSD) predstavuje úsilie zabezpečiť, aby členské štáty podporovali zručnosti mediálnej gramotnosti, prijímali opatrenia na ich rozvíjanie a podávali správy o týchto opatreniach. Zdroje k digitálnej a mediálnej gramotnostiKomisia poskytuje zdroje na podporu členských štátov, pedagógov a organizácií, ktoré im umožnia prispievať k boju proti manipulácii s informáciami a vonkajšiemu zasahovaniu. Usmernenia pre mediálnu gramotnosťUsmernenia pre členské štáty s cieľom umožniť občanom všetkých vekových kategórií orientovať sa v modernom informačnom prostredí a prijímať informované rozhodnutiaUsmernenia pre učiteľov a pedagógovPraktické usmernenia týkajúce sa boja proti dezinformáciám a podpory digitálnej gramotnosti prostredníctvom vzdelávaniaSúbor nástrojov pre učiteľov stredných škôlProstredníctvom tohto súboru nástrojov môžu učitelia stredných škôl pomôcť svojim študentom rozpoznávať dezinformácie a manipuláciu s informáciami pri surfovaní na internete. Súvisiace odkazy EUvsDisinfoEurópsky parlament – DezinformácieGR CNECT – Mediálna gramotnosťGR EAC – Digitálne vzdelávanie
Aktéri, ktorí manipulujú s informáciami, používajú rôzne taktiky, aby ľudí zavádzali a manipulovali s nimi. Škála siaha od klonov legitímnych webových stránok až po zmanipulované zvukové záznamy alebo videá, ktorých účelom je vplývať na emócie a zatemniť úsudok.Komisia zostavila príbeh v obrazoch, ktorý obsahuje tipy pre občanov, aby dokázali tieto taktiky odhaliť a zostali v online prostredí v bezpečí.Pozrite si príbeh v obrazoch
Ako rozpoznať manipuláciu s informáciamiTipy, ako spoznať klamlivé správy a ako zistiť pravosť zdrojov.
Ako rozpoznať vysoko falošný obsah (deepfake)Tipy, ako odhaliť zmanipulované zvukové záznamy a videá a ako si overiť oficiálne zdroje.
Ako sa brániť proti citovej manipuláciiTipy, ako sa na internete nestať obeťou manipulatívnych nepravdivých informácií a ako sa vyhnúť ich neúmyselnému šíreniu.
Pred voľbami do Európskeho parlamentu v roku 2024 spustila Komisia spolu so Skupinou európskych regulačných orgánov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) spoločnú videokampaň.Cieľom kampane bolo poskytnúť občanom praktické rady o kritickom myslení, aby vedeli rozpoznať klamlivý obsah na internete a nezdieľali ho ďalej.Videokampaň prebiehala v sociálnych médiách, na televíznych a rozhlasových staniciach vo všetkých 27 členských štátoch a bola dostupná vo všetkých 24 úradných jazykoch EÚ.
Digitálna a mediálna gramotnosť je dôležitá pre budovanie spoločenskej odolnosti voči manipulácii s informáciami. Schopnosť dostať sa k médiám, kriticky im porozumieť a vstupovať do interakcie s nimi, má kľúčový význam.Digitálna a mediálna gramotnosť umožňuje občanom orientovať sa v prostredí moderného digitálneho spravodajstva a prijímať rozhodnutia založené na fundovaných informáciách. Dôležité je najmä učiť sa rozpoznávať manipuláciu s informáciami už od útleho veku, preto zohráva kľúčovú úlohu v zabezpečovaní mediálnej gramotnej verejnosti práve vzdelávanie.Revízia smernice o audiovizuálnych mediálnych službách (AVMSD) predstavuje úsilie zabezpečiť, aby členské štáty podporovali zručnosti mediálnej gramotnosti, prijímali opatrenia na ich rozvíjanie a podávali správy o týchto opatreniach.
Usmernenia pre mediálnu gramotnosťUsmernenia pre členské štáty s cieľom umožniť občanom všetkých vekových kategórií orientovať sa v modernom informačnom prostredí a prijímať informované rozhodnutia
Usmernenia pre učiteľov a pedagógovPraktické usmernenia týkajúce sa boja proti dezinformáciám a podpory digitálnej gramotnosti prostredníctvom vzdelávania
Súbor nástrojov pre učiteľov stredných škôlProstredníctvom tohto súboru nástrojov môžu učitelia stredných škôl pomôcť svojim študentom rozpoznávať dezinformácie a manipuláciu s informáciami pri surfovaní na internete.