Page contents Page contents Översikt I dagens komplexa digitala miljö och medielandskap är det oerhört viktigt att alla är medvetna om de risker som informationsmanipulering och utländsk inblandning innebär och väl rustade för att t.ex. upptäcka falskt eller vilseledande innehåll och manipulationstekniker.EU arbetar för att se till att våra samhällen kan stå emot hot som kan undergräva demokratiska institutioner och processer. Informationsmanipulering är ett fenomen som blir alltmer komplext och är förenat med allt fler risker. EU-kommissionen informerar om fenomenet och gör insatser för att främja digital kompetens och mediekompetens. En rad olika verktyg och initiativ har tagits fram för att främja kritiskt tänkande och se till att alla får tillräckliga kunskaper för att känna igen, stå emot och hantera informationsmanipulering och utländsk inblandning. Ökade kunskaper om riskerna med informationsmanipulering och utländsk inblandning Ökade kunskaper är ett centralt inslag i EU:s strategi för att belysa riskerna med falsk och vilseledande information och de metoder som används för att sprida den på nätet.Kommissionen har tagit fram flera olika resurser som ska göra det enklare att känna igen manipulationsförsök och förstå riskerna med att sprida vilseledande innehåll. Sex tips för att upptäcka och stoppa informationsmanipulering Aktörer som sprider manipulerad information använder sig av en mängd olika metoder för att vilseleda och manipulera människor. Det kan röra sig om allt från kopior av riktiga webbplatser till manipulerat ljud- och videomaterial som ska spela på våra känslor och grumla vårt omdöme.Kommissionen har tagit fram tips om hur man kan upptäcka sådana metoder och surfa säkert.Läs mer Skydda dig själv mot informationsmanipuleringKommissionen har också tagit fram en serie videoklipp som ska göra det enklare att känna igen och stå emot informationsmanipulering. Lär dig känna igen informationsmanipuleringTips om hur man kan känna igen vilseledande nyheter och i stället hitta tillförlitliga källor. Lär dig känna igen deepfakeTips om hur man kan känna igen manipulerade ljud- och videoklipp och kontrollera officiella källor. Lär dig stå emot känslomässig manipuleringTips om hur man kan undvika att bli manipulerad av falsk information på nätet och oavsiktligt sprida den vidare. Ökad medvetenhet inför EU-valet 2024 Inför EU-valet 2024 lanserade kommissionen och den europeiska gruppen av regleringsmyndigheter för audiovisuella medietjänster (Erga) en gemensam videokampanj.Kampanjens mål var att ge praktiska råd om hur man kan tänka kritiskt och upptäcka och undvika att dela vilseledande innehåll på nätet.Kampanjen togs fram på alla 24 officiella EU-språk och sändes i sociala medier, på tv och även i radio i alla 27 EU-länder. Bättre digital kompetens och mediekompetens Digital kompetens och mediekompetens är viktigt för att bygga upp samhällets motståndskraft mot informationsmanipulering. Det är av avgörande betydelse att alla kan ta del av medier och har en kritisk förståelse av dem.Digital kompetens och mediekompetens behövs för att man ska kunna orientera sig i det moderna digitala nyhetsflödet och göra välgrundade val. Det är särskilt viktigt att lära sig att känna igen informationsmanipulering från tidig ålder. Utbildning spelar därför en betydelsefull roll för att se till att allmänheten får mediekompetens.Det reviderade direktivet om audiovisuella medietjänster ska se till att medlemsländerna främjar mediekompetensen och rapporterar om sina åtgärder. Resurser för digital kompetens och mediekompetensKommissionen erbjuder resurser för att hjälpa medlemsländerna, lärare och organisationer att bidra till kampen mot informationsmanipulering och utländsk inblandning. Riktlinjer för mediekompetensRiktlinjer för EU-länderna om att ge människor i alla åldrar de kunskaper de behöver för att orientera sig i medielandskapet och fatta välgrundade beslutRiktlinjer för lärare och utbildarePraktisk vägledning om hur man bekämpar desinformation och främjar digital kompetens genom utbildningVerktygslåda för lärareMed det här materialet kan lärarna hjälpa sina elever att känna igen desinformation och informationsmanipulering när de surfar på nätet Länkar EUvsDisinfoMediekompetensDigital utbildning
Aktörer som sprider manipulerad information använder sig av en mängd olika metoder för att vilseleda och manipulera människor. Det kan röra sig om allt från kopior av riktiga webbplatser till manipulerat ljud- och videomaterial som ska spela på våra känslor och grumla vårt omdöme.Kommissionen har tagit fram tips om hur man kan upptäcka sådana metoder och surfa säkert.Läs mer
Lär dig känna igen informationsmanipuleringTips om hur man kan känna igen vilseledande nyheter och i stället hitta tillförlitliga källor.
Lär dig känna igen deepfakeTips om hur man kan känna igen manipulerade ljud- och videoklipp och kontrollera officiella källor.
Lär dig stå emot känslomässig manipuleringTips om hur man kan undvika att bli manipulerad av falsk information på nätet och oavsiktligt sprida den vidare.
Inför EU-valet 2024 lanserade kommissionen och den europeiska gruppen av regleringsmyndigheter för audiovisuella medietjänster (Erga) en gemensam videokampanj.Kampanjens mål var att ge praktiska råd om hur man kan tänka kritiskt och upptäcka och undvika att dela vilseledande innehåll på nätet.Kampanjen togs fram på alla 24 officiella EU-språk och sändes i sociala medier, på tv och även i radio i alla 27 EU-länder.
Digital kompetens och mediekompetens är viktigt för att bygga upp samhällets motståndskraft mot informationsmanipulering. Det är av avgörande betydelse att alla kan ta del av medier och har en kritisk förståelse av dem.Digital kompetens och mediekompetens behövs för att man ska kunna orientera sig i det moderna digitala nyhetsflödet och göra välgrundade val. Det är särskilt viktigt att lära sig att känna igen informationsmanipulering från tidig ålder. Utbildning spelar därför en betydelsefull roll för att se till att allmänheten får mediekompetens.Det reviderade direktivet om audiovisuella medietjänster ska se till att medlemsländerna främjar mediekompetensen och rapporterar om sina åtgärder.
Riktlinjer för mediekompetensRiktlinjer för EU-länderna om att ge människor i alla åldrar de kunskaper de behöver för att orientera sig i medielandskapet och fatta välgrundade beslut
Riktlinjer för lärare och utbildarePraktisk vägledning om hur man bekämpar desinformation och främjar digital kompetens genom utbildning
Verktygslåda för lärareMed det här materialet kan lärarna hjälpa sina elever att känna igen desinformation och informationsmanipulering när de surfar på nätet