Investeren in mensen voor een concurrerende Europese Unie
De Europese Unie heeft geschoolde mensen nodig om nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden en concurrerend te blijven. Maar de functie-eisen veranderen, veel werknemers hebben moeite om met hun tijd mee te gaan en bedrijven vinden niet het juiste talent. Dat hindert het Europese concurrentievermogen. Daarom introduceert de Europese Commissie de vaardigheidsunie: een plan om de kwaliteit van het onderwijs, opleidingen en een leven lang leren nog hoger te maken.
Het plan moet:
- de basis- en geavanceerde vaardigheden verbeteren
- mensen de kans geven om regelmatig bestaande vaardigheden op te frissen en nieuwe bij te leren
- werving door bedrijven in de hele EU vergemakkelijken
- toptalent in Europa aantrekken, ontwikkelen en behouden

In cijfers
Met de vaardigheidsunie zullen mensen in de hele EU de vaardigheden kunnen verwerven die ze nodig hebben bij hun opleidingen en werk. Het wordt ook gemakkelijker om die vaardigheden in verschillende EU-landen in te zetten. Het genderonevenwicht wordt aangepakt en Europese bedrijven krijgen hulp om de juiste werknemers aan te trekken. Zo maakt de unie de EU concurrerender en inclusiever.
Beter onderwijs en betere vaardigheden zullen er ook voor zorgen dat het sociale model van Europa betaalbaar blijft dankzij zijn concurrerende economie.
Belangrijkste onderdelen van de vaardigheidsunie
Vaardigheden ontwikkelen voor kwalitatieve levens en banen
De ontwikkeling van vaardigheden, onderwijs en opleidingen is essentieel om goede banen te scheppen en het leven te verbeteren. De vaardigheidsunie heeft als doel om:
- een proefproject op te starten voor een steunregeling voor basisvaardigheden, zodat elke jongere over sterke wiskundige, wetenschappelijke, digitale en leesvaardigheden beschikt
- de vaardigheden op het gebied van wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde (STEM) te verbeteren, loopbanen op die vakterreinen te promoten, meer vrouwen aan te trekken en mensen voor te bereiden op digitale en schone technologische transities, met het strategisch plan voor STEM-onderwijs
- een nieuwe EU-strategie in te voeren om beroepsonderwijs en -opleidingen aantrekkelijker, innovatiever en inclusiever te maken
Regelmatige bij- en omscholing
Nieuwe vaardigheden leren moet deel uitmaken van het beroepsleven van mensen om mee te zijn met de veranderende economieën en om een leven lang leren te waarborgen.
De Commissie zal:
- voorstellen om het gebruik van microcredentials als flexibele manieren van leren uit te breiden
- het pact voor vaardigheden versterken om meer werknemers te helpen nieuwe vaardigheden in strategische sectoren te verwerven
- een proefproject opstarten voor een vaardighedengarantie om werknemers de kans te bieden nieuwe vaardigheden te verwerven als ze hun werk dreigen te verliezen
De EU zal helpen bij de uitrol van EU-academies voor vaardigheden om bedrijven de vaardigheden te bieden die nodig zijn voor de groene transitie en de Clean Industrial Deal.
Helpen bij het vrije verkeer van werknemers
Door vaardigheden in de hele EU te laten rouleren, wordt het volledige potentieel van de interne markt benut. De vaardigheidsunie spitst zich toe op:
- een initiatief om vaardigheden en kwalificaties in de hele EU gemakkelijker over te dragen, ongeacht waar ze zijn opgedaan
- de invoering van een Europees diploma om de ontwikkeling van innovatieve gezamenlijke studieprogramma’s in de hele EU te vergemakkelijken
- een nieuw Europees diploma beroepsonderwijs en -opleiding
- betere allianties van Europese universiteiten en kenniscentra voor beroepsopleiding
- Europese schoolallianties om de mobiliteit van leerkrachten en studenten te verbeteren
Talent aantrekken, ontwikkelen en behouden
Europa moet toptalent dat cruciaal is voor innovatie, groei en concurrentie aantrekken, ontwikkelen en behouden.
De Commissie zal:
- een EU-talentenpool opzetten om werkzoekenden van buiten de EU aan te werven op alle vaardigheidsniveaus, met name voor banen met te weinig vakmensen
- een visumstrategie voorstellen zodat topstudenten, geschoolde werknemers en onderzoekers gemakkelijker naar de EU kunnen komen
- het initiatief “Kies Europa” opstarten in het kader van de Marie Skłodowska-Curie-acties om talent aan te trekken en te behouden
Een baanbrekende nieuwe vorm van bestuur
Om de vaardigheidsunie te verwezenlijken, is een sterk bestuur nodig. Daartoe zal de vaardigheidsunie:
- vormgegeven worden door een Europees Waarnemingscentrum voor informatie over vaardigheden
- aanbieders van onderwijs en opleidingen, bedrijfsleiders en sociale partners samenbrengen in een Europese raad op hoog niveau voor vaardigheden om de EU uitgebreide inzichten over vaardigheden te verschaffen
Om de EU-landen en de relevante spelers te begeleiden, zal de Commissie een nieuwe aanbeveling over onderwijs en vaardigheden in het Europees Semester invoeren. Daarin wordt elk jaar het economisch en sociaal beleid van de EU gecoördineerd.
Achtergrond
In de politieke beleidslijnen benadrukte Commissievoorzitter Ursula von der Leyen het belang van onderwijs en vaardigheden voor het concurrentievermogen van de EU. In maart 2025 heeft de Commissie de vaardigheidsunie voorgesteld. Dat is een overkoepelende strategie die het kompas voor concurrentievermogen, de Clean Industrial Deal en de strategie voor een paraatheidsunie wederzijds zal versterken. Ze is geïnspireerd op de verslagen van Draghi en Letta en bouwt voort op de Europese Onderwijsruimte en de Europese Onderzoeksruimte.
De Commissie zal haar dialoog met de sociale partners en alle andere belanghebbenden over de toekomst van werk in Europa voortzetten, te beginnen met het Europees Forum over werkgelegenheid en sociale rechten 2025, het vlaggenschipevenement van de EU om de belangrijkste uitdagingen voor de Europese beroepsbevolking te bespreken.