Page contents Page contents Rośnie zagrożenie dla demokracji w Europie Dezinformacja niepokoi Europejczyków: 83%ludziuważa, że dezinformacja zagraża demokracji63%młodych Europejczykównatrafia na fake newsy częściej niż raz w tygodniu51%Europejczykówuważa, że padło ofiarą dezinformacji online Dezinformacja szkodzi naszemu społeczeństwu:podważa zaufanie do instytucji i mediówzagraża demokratycznym wyboromogranicza zdolność obywateli do podejmowania świadomych decyzjiszkodzi wolności wypowiedzi.W czasie kryzysu związanego z COVID-19 zagrożeniem dla zdrowia publicznego były fałszywe informacje na temat szczepionek, błędne informacje na temat leczenia, niebezpieczne żarty oparte na fałszywych twierdzeniach i teorie spiskowe. Później, po napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę, byliśmy świadkami agresywnej prokremlowskiej kampanii dezinformacyjnej i propagandy wojennej. Unia Europejska i jej państwa członkowskie nasilają walkę z podmiotami, które rozpowszechniają dezinformację w celu destabilizacji społeczeństwa i demokracji, wykorzystania kryzysu i narażenia życia Europejczyków. wykrywanie, analizowanie i demaskowanie dezinformacji poprawa odporności społecznej i mobilizacja sektora prywatnego Ulepszenia w kodeksie postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji Kodeks postępowania dla platform internetowych, organizacji branżowych i innych ważnych podmiotów w sektorze reklamy powstał w 2018 r. Sygnatariusze zobowiązali się w nim do walki z dezinformacją i wprowadzania ulepszeń w zasadach działalności internetowej.Kodeks stał się innowacyjnym sposobem na poprawę przejrzystości i rozliczalności platform internetowych. Wprowadził strukturalne ramy monitorowania i usprawniania prowadzonej przez platformy polityki w zakresie zwalczania dezinformacji. Komunikacja z sygnatariuszami stała się bardziej regularna i skuteczna. Podczas kryzysu związanego z koronawirusem platformy co miesiąc przekazywały Komisji informacje o swoich działaniach na rzecz promowania wiarygodnych treści, informowania użytkowników, usuwania szkodliwych treści i wyciągania konsekwencji wobec ich autorów oraz demaskowania reklam opartych na dezinformacji dotyczącej koronawirusa. Jak zapowiedziano w europejskim planie działania na rzecz demokracji, w maju 2021 r. Komisja opublikowała wytyczne, w których zwróciła się do sygnatariuszy o dopracowanie kodeksu we wszystkich obszarach, aby stał się silnym, skutecznym i elastycznym narzędziem walki z dezinformacją. Kodeks postępowania z 2018 r. Samoregulacja 16 sygnatariuszy – 21 zobowiązań w następujących dziedzinach: Kontrola umieszczania reklam Przejrzystość reklamy politycznej i społecznej Integralność usług Wzmocnienie pozycji konsumentów Ściślejsza współpraca z weryfikatorami faktów i naukowcami Pomiar skuteczności kodeksu Udoskonalony kodeks postępowania z 2022 r. Współregulacja w odniesieniu do bardzo dużych platform internetowych na podstawie aktu o usługach cyfrowych 34 sygnatariuszy – 44 zobowiązania i 127 środków szczególnych: Bardziej zdecydowane środki, jeśli chodzi o demonetyzację dezinformacji Poprawa przejrzystości reklamy politycznej i społecznej Kompleksowe ujęcie obecnych i nowych zachowań manipulacyjnych Rozbudowa i udoskonalenie narzędzi umożliwiających użytkownikom podejmowanie działań, np. demaskowanie i zgłaszanie fałszywych lub wprowadzających w błąd treści Rozbudowa narzędzi weryfikacji faktów, aby obejmowały one wszystkie kraje i języki UE Zapewnienie naukowcom lepszego dostępu do danych Stworzenie solidnych ram monitorowania i sprawozdawczości, zawierających informacje jakościowe i ilościowe na szczeblu UE i państw członkowskich Stworzenie „centrum przejrzystości” Stworzenie stałej grupy zadaniowej pracującej na bieżąco nad zmianami w kodeksie Walka UE z dezinformacją – kalendarium marzec 2015 r.W Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych powstaje grupa zadaniowa East StratCom.kwiecień 2016 r.Wspólne ramy dotyczące przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowymTo kompleksowe podejście ma poprawić potencjał wspólnej reakcji na zagrożenia hybrydowe dla państw członkowskich, obywateli i bezpieczeństwa zbiorowego Europy.marzec 2018 r.W sprawozdaniu niezależnej grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. nieprawdziwych informacji i dezinformacji w internecie zaleca się rozwiązanie pilnych bieżących problemów oraz opracowanie długoterminowej strategii odporności społeczeństwa na dezinformację.kwiecień 2018 r.W komunikacie w sprawie zwalczania dezinformacji w internecie zapowiada się między innymi powstanie kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji.wrzesień 2018 r.Komunikat w sprawie zapewnienia wolnych i uczciwych wyborów europejskichpaździernik 2018 r.Kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacjiTo innowacyjne narzędzie samoregulacyjne ma zapewnić większą przejrzystość i rozliczalność platform internetowych, a także ramy monitorowania i ulepszania polityki platform internetowych w zakresie zwalczania dezinformacji.grudzień 2018 r.Plan działania na rzecz zwalczania dezinformacjiW planie określono ramy działań UE polegających na poprawie zdolności wykrywania i analizy, podnoszenie świadomości, wzmacnianie odporności społecznej, bardziej skoordynowane reagowanie oraz aktywizacja platform internetowych i sektora reklam.marzec 2019 r.Zainaugurowany zostaje system wczesnego ostrzegania przed dezinformacją.czerwiec 2020 r.Komunikat: walka z dezinformacją wokół COVID-19 i uruchomienie programu monitorowania dezinformacji dotyczącej COVID-19Środek ten służy przejrzystości i informowaniu opinii publicznej o działaniach podejmowanych przez sygnatariuszy kodeksu w walce z szerzącą się w internecie dezinformacją wokół COVID-19.Inauguracja Europejskiego Obserwatorium Mediów CyfrowychObserwatorium skupia wielodyscyplinarną społeczność weryfikatorów faktów, naukowców i innych zainteresowanych stron, którzy działają na rzecz zwalczania dezinformacji.Sprawozdanie na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2019 r.grudzień 2020 r.Wniosek dotyczący aktu prawnego o usługach cyfrowychOkreśla się w nim jaśniej obowiązki i odpowiedzialność platform internetowych w zależności od ich roli, rozmiaru i oddziaływania na ekosystem cyfrowy.Europejski plan działania na rzecz demokracjiPlan przewiduje działania mające ulepszyć narzędzia UE służące przeciwdziałaniu zagranicznym ingerencjom, na przykład przez nakładanie kar i ulepszenie kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji.maj 2021 r.Wytyczne na temat ulepszenia kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacjiKomisja przedstawia swoje poglądy na temat tego, w jaki sposób platformy powinny zaradzić lukom i niedociągnięciom w kodeksie oraz stworzyć bardziej przejrzyste, bezpieczne i godne zaufania środowisko internetowe.Inauguracja krajowych ośrodków Europejskiego Obserwatorium Mediów CyfrowychDzięki nim wzrośnie potencjał kampanii wykrywania, analizowania i demaskowania dezinformacji.czerwiec 2021 r.Rozpoczęcie procesu przeglądu przez sygnatariuszy kodeksu z 2018 r. i nowych potencjalnych sygnatariuszy.listopad 2021 r.Wniosek ustawodawczy w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznejPokaż kolejne pozycje 3czerwiec 2022 r.Ulepszony kodeks postępowania Dokumenty 16 CZERWCA 2022Press release: Disinformation - Commission welcomes the new stronger and more comprehensive Code of Practice on disinformation 16 CZERWCA 2022Questions and Answers: Strengthened Code of Practice on disinformation 16 CZERWCA 20222022 Strengthened Code of Practice on Disinformation 26 MAJA 2021European Commission Guidance on Strengthening the Code of Practice on Disinformation 26 MAJA 2021Questions and answers on the the Code of Practice on Disinformation Podobne strony Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy