Page contents Page contents Misinformation truer de europæiske demokratier Bevidst misinformation (også kaldet desinformation) er noget, der bekymrer EU-borgerne. 83 %af alle menneskermener, at bevidst misinformation er en trussel mod demokratiet63 %af de unge europæerestøder på fake news mere end én gang om ugen51 %af europæernemener, at de har oplevet bevidst misinformation på nettet Misinformation skader alle niveauer af vores samfund, fordi denundergraver tilliden til institutioner og medierbringer gyldigheden af valg og afstemninger i farehindrer borgerne i at træffe beslutninger på et informeret grundlagsætter hindringer i vejen for ytringsfriheden.Under covid-19-krisen var folkesundheden truet af løgnagtige informationer om vacciner, vildledende sundhedsoplysninger, farlige fuphistorier med falske påstande og konspirationsteorier. På det seneste har aggressiv, bevidst misinformation og krigspropaganda med prorussisk indhold blevet udsendt som led i Ruslands militære aggression mod Ukraine. EU og dets medlemslande optrapper indsatsen for at bekæmpe den bevidste misinformation, som aktører, der ønsker at destabilisere vores samfund og demokratier, spreder for at udnytte den aktuelle krise og bringe borgernes liv i fare. Vi skal finde frem til, analysere og afsløre bevidst misinformation Vi skal gøre samfundet mere modstandsdygtigt over for misinformation og inddrage den private sektor i denne indsats En styrket EU-adfærdskodeks om desinformation I 2018 blev der første gang oprettet en adfærdskodeks for onlineplatforme, brancheorganisationer og centrale aktører i reklamebranchen. Den forpligter dem til at bekæmpe bevidst misinformation og forbedre deres politikker for adfærd på nettet.Kodeksen har vist sig at være et godt redskab til at sikre større gennemsigtighed på platformene og gøre dem mere ansvarlige. Og derudover er den en struktureret ramme for at overvåge og forbedre deres politikker for bekæmpelse af bevidst misinformation. Udveksling af information med underskriverne af kodeksen foregår nu mere regelmæssigt og på en mere effektiv måde. Under coronakrisen lavede de sociale medier hver måned indberetninger til Kommissionen, hvor de gav et overblik over deres indsats for at fremme autoritativt indhold, øge brugernes bevidsthed om misinformation, nedgradere eller træffe foranstaltninger mod skadeligt indhold og identificere reklamer, der var knyttet til bevidst misinformation om coronavirusset. Som bebudet i handlingsplanen for europæisk demokrati offentliggjorde Kommissionen i maj 2021 en vejledning, hvori den opfordrede underskriverne til at styrke kodeksen på alle områder for at gøre den til et stærkt, effektivt og fleksibelt redskab til bekæmpelse af bevidst misinformation. Adfærdskodeksen om desinformation fra 2018 Selvregulering 16 underskrivere og 21 forpligtelser vedrørende: placeringen af reklamer øget gennemsigtighed i politiske reklamer og annoncer for samfundsrelaterede sager onlinetjenesters integritet forbedring af forbrugernes stilling forbedring af faktatjekkere og researcheres mulighed for at udføre deres arbejde måling af kodeksens virkning Den styrkede adfærdskodeks om desinformation fra 2022 Fælles regulering af meget store onlineplatforme i henhold til retsakten om digitale tjenester 34 underskrivere, 44 forpligtelser og 127 specifikke tiltag: Stærkere foranstaltninger skal fjerne annonceindtægter fra og andre økonomiske incitamenter til bevidst misinformation. Det skal gøres tydeligt, når der er tale om politiske reklamer og annoncer. Der skal sikres en omfattende dækning af aktuel og begyndende manipulerende adfærd. De værktøjer, der gør det lettere for brugerne at opdage og gøre opmærksom på falsk og vildledende indhold, skal forbedres og udbredes. Omtalen af faktatjek i alle EU-lande og på alle EU-sprog skal øges. Faktatjekkere og researchere skal have bedre adgang til data. Der skal etableres en solid overvågnings- og indberetningsramme med kvalitative og kvantitative informationer på EU-niveau og i de enkelte medlemslande. Der skal oprettes et åbenhedscenter. Der skal oprettes en permanent taskforce, som får til opgave at videreudvikle og tilpasse kodeksen. Kronologisk oversigt over EU's indsats mod bevidst misinformation Marts 2015Oprettelse af EU-Udenrigstjenestens East StratCom-taskforce.April 2016Fælles ramme for beklæmpelse af hybride truslerRammen er en bred tilgang til at forbedre den fælles indsats over for de problemer, som hybride trusler mod medlemslandene, borgerne og den kollektive sikkerhed i EU, medfører.Marts 2018En rapport fra den uafhængige ekspertgruppe på højt plan om falske nyheder og desinformation på internettet anbefaler at løse både de akutte problemer og de mere langsigtede udfordringer for at øge samfundets modstandsdygtighed over for bevidst misinformation.April 2018Offentliggørelse af Kommissionens meddelelse om bekæmpelse af desinformation på internettet, der bl.a. handler om oprettelsen af adfærdskodeksen om desinformation.September 2018Meddelelse om sikring af frie og retfærdige valg til Europa-ParlamentetOktober 2018Adfærdskodeksen om desinformationAdfærdskodeksen er et innovativt selvreguleringsværktøj, der sikrer større gennemsigtighed på onlineplatformene og pålægger dem et større ansvar. Derudover er kodeksen en ramme for overvågning og forbedring af platformenes politikker for bekæmpelse af bevidst misinformation.December 2018Handlingsplanen for bekæmpelse af desinformationHandlingsplanen fastlægger rammerne for EU's indsats ved at gøre det lettere at afsløre og analysere bevidst misinformation, øge folks bevidsthed om problemet, styrke samfundets modstandsdygtighed over for misinformation, udvide den koordinerede indsats mod misinformation og engagere onlineplatformene og reklamesektoren i at bekæmpe den.Marts 2019Lancering af det hurtige varslingssystem mod desinformation.Juni 2020Meddelelse: Bekæmpelse af desinformation om covid-19 og iværksættelse af desinformationsovervågningsprogrammetMeddelelsen er et tiltag, der skal sikre større gennemsigtighed og ansvarlighed over for offentligheden med hensyn til den indsats, som underskriverne af kodeksen gør for at begrænse bevidst misinformation om covid-19 på nettet.Oprettelse af det europæiske observatorium for digitale medierObservatoriet er et tværfagligt forum for bl.a. faktatjekkere, forskere og andre interessenter, som arbejder på at bekæmpe bevidst misinformation.Rapport om valget til Europa-Parlamentet i 2019December 2020Forslag til en forordning om digitale tjenesterForordningen skal mere præcist fastlægge onlineplatformenes ansvar med udgangspunkt i den enkelte platforms rolle, størrelse og effekt på onlineøkosystemet.Handlingsplanen for europæisk demokratiHandlingsplanen indeholder indsatser, der skal udvide EU's nuværende muligheder for at bekæmpe forsøg på udenlandsk indblanding, bl.a. indførelse af bøder og vejledning i at styrke adfærdskodeksen om desinformation.Maj 2021Vejledning i at styrke adfærdskodeksen om desinformationVejledningen beskriver Kommissionens forslag til, hvordan onlineplatforme skal rette op på mangler i kodeksen og skabe et mere gennemsigtigt og sikkert onlinemiljø, som brugerne kan have tillid til.Oprettelse af nationale centre under det europæiske observatorium for digitale medierCentrene skal gøre det lettere at opdage, analysere og afsløre desinformationskampagner.Juni 2021Lancering af revisionsprocessen af underskriverne af adfærdskodeksen fra 2018 og yderligere nye potentielle underskrivere.November 2021Forslag om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklameVis 3 flere posterJuni 2022Den styrkede adfærdskodeks om desinformation. Dokumenter 16. JUNI 2022Press release: Disinformation - Commission welcomes the new stronger and more comprehensive Code of Practice on disinformation 16. JUNI 2022Questions and Answers: Strengthened Code of Practice on disinformation 16. JUNI 20222022 Strengthened Code of Practice on Disinformation 26. MAJ 2021European Commission Guidance on Strengthening the Code of Practice on Disinformation 26. MAJ 2021Questions and answers on the the Code of Practice on Disinformation Relaterede links Europas digitale fremtid i støbeskeen