Перейти до основного контенту
Логотип Європейської Комісії
European Commission

Притягнення Росії до відповідальності

Порушення міжнародного права

ЄС рішуче налаштований подбати про те, щоб скоєні в Україні та проти України міжнародні злочини не залишилися безкарними.

Злочини проти людства, воєнні злочини, геноцид і злочин агресії вважаються найтяжчими порушеннями міжнародного права, які ще які ще називають основними міжнародними злочинами або найтяжчими міжнародними злочинами.

Україна розслідує понад 200 тисяч підозр у скоєнні міжнародних злочинів, а фактична кількість таких масових звірств, ймовірно, ще більша.

  • 18 держав-членів ЄС

    вже відкрили розслідування на національному рівні скоєних в Україні міжнародних злочинів

  • 6 держав-членів ЄС

    (Польща, Латвія, Естонія, Словаччина, Румунія і Литва) разом з Україною, Міжнародним кримінальним судом (МКС) і Європолом, є частиною спільної слідчої групи, яку підтримує Євроюст

  • 5 держав-членів ЄС

    (Польща, Латвія, Естонія, Румунія та Литва) беруть участь у Міжнародному центрі переслідування злочину агресії проти України (МЦПА) разом з Україною та за тісної участі МКС

Переслідування злочинів, скоєних Росією в Україні

Для сприяння координації збору доказів Європейська комісія підтримала створення Міжнародного центру переслідування злочину агресії проти України (МЦПА), інтегрованого в наявну Спільну слідчу групу (ССГ) в Євроюсті. Центр підтримує координацію розслідувань щодо злочину агресії проти України на національних рівнях.

Комісія також продовжує підтримувати наявні механізми через:

  • підтримку потенціалу МКС на суму понад 10 мільйонів євро від початку вторгнення;
  • посилення Офісу Генерального прокурора України на суму понад шість мільйонів євро для ІТ й обладнання та для надання допомоги Консультативній місії ЄС у складі Консультативної групи ЄС—США—Сполучене Королівство з питань найтяжчих міжнародних злочинів;
  • підготовку Євроюсту до виконання цього завдання: завдяки внесенню змін до регламенту про Євроюст це агентство має змогу надійно захищати, зберігати й аналізувати в новій базі даних докази, пов'язані з міжнародними злочинами;
  • підтримку координації між Євроюстом і Європолом, котрі діють як пункти зв’язку при проведенні державами-членами ЄС розслідувань на національному рівні;
  • взаємодії з нашими міжнародними партнерами, щоб забезпечити притягнення до відповідальності та реагування на глобальному рівні. 

Переслідування злочину агресії

Злочин агресії зазвичай скоює найвище політичне й військове керівництво країни проти суверенітету, територіальної цілісності або політичної незалежності іншої країни. До злочинів агресії належать вторгнення, військова окупація, анексія із застосуванням сили, бомбардування і військова блокада портів — усе, що було скоєно Росією.

Оскільки Росія не є державою-учасницею Римського статуту МКС, Суд у нинішній ситуації не має юрисдикції щодо цього злочину агресії. Європейська комісія та Верховний представник підтримують обговорення в Основній групі зі створення спеціального трибуналу для переслідування злочинів агресії проти України.

У травні 2025 року члени міжнародної коаліції, у складі якої Європейська комісія, Верховний представник, Рада Європи й Україна, домовилися про створення в рамках Ради Європи Спеціального трибуналу.  

У червні 2025 року Україна та Рада Європи підписали Угоду про створення Спеціального трибуналу. Щойно трибунал буде створено, він притягатиме російських політичних і військових лідерів до відповідальності за злочин агресії. 

Відшкодування завданих збитків

ЄС прагне запевнити, що Україна та її народ отримають повні репарації за шкоду, завдану агресією Росії. Із цією метою ЄС долучився до Реєстру збитків для України — спочатку як асоційований член, а станом на липень 2024 року — як повноправний учасник. Як учасник ЄС підтримує Реєстр, надаючи щорічний внесок та беручи участь у засіданнях Конференції учасників.

Створений у межах Ради Європи Реєстр призначено для реєстрації прийнятних заяв про відшкодування збитків, втрат або ушкоджень, до яких призвела агресія Росії в Україні та проти України. Категорії збитків охоплюють матеріальне знищення, фізичні та психічні ушкодження, вимушене переміщення та втрату членів сім'ї.

Другим кроком буде створено міжнародну Комісію з розгляду заяв для України, щоб ухвалювати рішення щодо заяв, занесених до Реєстру, і визначати величину компенсації, яку винна Росія. 

Європейський Союз, разом із більш ніж 50 делегаціями, узяв участь у переговорах щодо проєкту Конвенції про створення міжнародної Комісії з розгляду заяв для України, які успішно закінчилися у вересні 2025 року. У грудні 2025 року Європейський Союз і зацікавлені держави підписали Конвенцію. 

Застосування санкцій

У березні 2022 року, після початку агресії Росії проти України, Європейська комісія створила робочу групу «Freeze and Seize» («Заморожування і захоплення»). Метою робочої групи є забезпечення ефективнішого впровадження обмежувальних заходів ЄС, особливо заморожування активів, зокрема із застосуванням кримінального права.

Вона дозволяє державам-членам, а також агентствам й органам ЄС (Євроюсту, Європолу і Європейській прокуратурі) співпрацювати, щоб запевнити ефективну реалізацію обмежувальних заходів ЄС та боротися з їх порушеннями.

Робоча група щільно співпрацює з міжнародними партнерами, зокрема з колегами в Україні та з Групи семи.

  • alt=""
    ФАКТ

    Завдяки робочій групі «Freeze and Seize» («Заморожування і захоплення») держави-члени ЄС наразі заморозили приватні активи, що належать російським і білоруським олігархам і компаніям, на суму понад 27 мільярдів євро.

Завдяки своєму міждисциплінарному підходу Робоча група сприяла розробці нових правових інструментів, як-от добровільне саморозкриття порушень санкцій, яке було включено до 13-го пакету санкцій, та Директиви (ЄС) 2024/1226 про гармонізацію кримінальних визначень та покарання за порушення санкцій, яка була ухвалена у квітні 2024 року.

Крім участі в Робочій групі, Євроюст регулярно перевіряє список фізичних осіб та компаній, які перебувають під санкціями ЄС, проти даних Євроюсту про наявні справи, тоді як Європол розпочав операцію OSCAR для проведення перехресної перевірки санкційних переліків ЄС проти наявних оперативних даних, виявлення зв'язків з організованою злочинністю та відмиванням грошей, а також для надання підтримки з розшуком та вилученням активів, одержаних злочинним шляхом. Наразі заарештовано активи на суму понад 2 млрд євро.

Закриття юридичних прогалин

Оскільки російська агресія проти України все ще триває, як ніколи важливо забезпечити повне застосування санкцій ЄС. Їх порушення не може бути нікому вигідним. Ми посилюємо законодавство ЄС через:

Мета полягає в тому, щоб посилити стримуючий ефект санкцій ЄС і забезпечити державам-членам необхідні правові інструменти для конфіскації активів, коли можна встановити чіткий зв'язок із кримінальним злочином.

Використання заморожених російських активів для підтримки України

У ЄС знерухомлено активи Центрального банку Росії на суму понад 210 мільярдів євро.

ЄС зробив кілька кроків із тим, щоб використати надзвичайні доходи, які отримано від управління російськими суверенними активами, знерухомленими в ЄС.

У 2024 році ЄС ухвалив модель непередбачуваних внесків, яка дозволяє використовувати ці доходи для надання Україні подальшої підтримки.

Крім того, за підсумками саміту лідерів Групи семи в червні 2024 року ЄС ухвалив відповідні нормативно-правові акти для впровадження «Механізму додаткових кредитів для збільшення надходжень до бюджету України» (ERA), за яким зазначені надзвичайні доходи буде використано для погашення наданого Україні партнерами Групи семи кредиту на суму 45 млрд євро. ЄС вніс у цю схему 18,1 млрд євро, які в 2025 році було траншами надано Україні у формі кредиту макрофінансової допомоги.

Останнє оновлення: 19 грудня 2025 р.

Документ

  • 9 ТРАВЕНЬ 2025
Lviv Statement on the Establishment of a Special Tribunal for the Crime of Aggression against Ukraine