Spis treściSpis treści Agenda miejska dla UE Agenda miejska dla UE dotyczy problemów, z którymi borykają się miasta, i polega na tworzeniu partnerstw między Komisją, organizacjami unijnymi, rządami krajowymi, władzami lokalnymi i innymi podmiotami takimi jak organizacje pozarządowe. Uczestnicy partnerstw przygotowują plany działań, aby: przyjmować lepsze przepisy, poprawiać programy finansowania, dzielić się wiedzą (dane, badania, dobre praktyki). Lepsze stanowienie prawa Przepisy UE są często wdrażane na poziomie miast i mają bezpośrednie i pośrednie przełożenie na pracę samorządów miejskich. Przepisy mogą mieć jednak różne skutki zależnie od miejsca ich stosowania – może okazać się, że są one trudne do wdrożenia na szczeblu lokalnym. Tego rodzaju trudności powinny być z góry przewidziane przy przygotowywaniu przepisów na szczeblu UE. Agenda miejska dla UE ma pomóc podmiotom w skuteczniejszym i spójniejszym wdrażaniu polityk, przepisów i instrumentów. Jeśli chodzi o nowe przepisy UE, Komisja prowadzi program lepszego stanowienia prawa, który ma gwarantować osiągnięcie zakładanych celów przy minimalnych kosztach i bez nakładania zbędnych obciążeń administracyjnych na przedsiębiorstwa i inne organizacje. Lepsze finansowanie Władze miejskie należą do najważniejszych beneficjentów finansowania publicznego. Uzyskanie środków finansowych może być jednak trudne w związku z tym, że przydziałem funduszy zajmują się różne instytucje w UE oraz istnieje wiele sposobów uzyskania wsparcia finansowego. Celem agendy miejskiej jest poprawa jakości źródeł finansowania i ułatwienie władzom miejskim dostępu do nich. Agenda miejska dla UE nie jest kolejnym funduszem unijnym, ale wyciąga wnioski z doświadczeń i pomaga samorządom miejskim w ubieganiu się o środki z wszelkiego rodzaju programów UE, w tym z programów polityki spójności. Lepsza znajomość tematu Konieczne jest lepsze wykorzystanie i szersze upowszechnianie udanych inicjatyw i wiedzy o rozwoju miast. Istnieją duże różnice między miastami Europy, jeśli chodzi o zakres odpowiedzialności władz miasta i struktury administracyjne. Potrzebne są wiarygodne dane, aby polityka miejska była oparta na dowodach i aby możliwe było znalezienie dobrze dopasowanych rozwiązań największych problemów. Agenda miejska dla UE pomoże w stworzeniu bazy wiedzy na temat polityki miejskiej i przyczyni się do wymiany dobrych praktyk. Wszystkie powiązane z nią inicjatywy będą zgodne z przepisami UE w dziedzinie ochrony danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. Będą one wspierać korzystanie z dużych, powiązanych ze sobą, otwartych zbiorów danych. Obszary priorytetowe Obszary priorytetowe agendy miejskiej: jakość powietrza gospodarka o obiegu zamkniętym przystosowanie się do zmiany klimatu transformacja cyfrowa transformacja energetyki mieszkalnictwo włączenie społeczne migrantów i uchodźców innowacyjne i odpowiedzialne zamówienia publiczne miejsca pracy i umiejętności w gospodarce lokalnej zrównoważone wykorzystanie gruntów i rozwiązania oparte na zasobach przyrody mobilność na obszarach miejskich ubóstwo miejskie Tematy te zostały wskazane w pakcie amsterdamskim, który został ratyfikowany przez ministrów ds. polityki miejskiej z krajów członkowskich UE w maju 2016 r.