Page contents Page contents Overzicht In het ingewikkelde digitale en medialandschap van vandaag is het van cruciaal belang dat iedereen zich bewust is van de risico’s van informatiemanipulatie en buitenlandse inmenging en dat iedereen kwaadaardige activiteiten of misleidende informatie kan herkennen en de verspreiding ervan kan stoppen.De Europese Unie is vastbesloten ervoor te zorgen dat onze samenlevingen bestand blijven tegen deze bedreigingen die tot doel hebben democratische instellingen en processen te ondermijnen. Ze wil iedereen wijzen op de toenemende complexiteit en risico’s van het verschijnsel informatiemanipulatie en bevordert daarom digitale geletterdheid en mediawijsheid. Er zijn verschillende instrumenten en initiatieven ontwikkeld om kritisch denken te bevorderen en personen en gemeenschappen te leren informatiemanipulatie en buitenlandse inmenging te herkennen, te weerstaan en erop te reageren. Bewustmaking van de risico's van informatiemanipulatie en buitenlandse inmenging Via voorlichting wil de EU iedereen wijzen op de risico's van onjuiste of misleidende informatie en de methoden die worden gebruikt om deze online te verspreiden.De Commissie heeft verschillende hulpmiddelen beschikbaar gesteld om burgers te helpen pogingen tot informatiemanipulatie te herkennen en inzicht te krijgen in de risico’s van het verspreiden van misleidende informatie. Zes tips om informatiemanipulatie te herkennen en te stoppen Verspreiders van informatiemanipulatie gebruiken verschillende tactieken om mensen te misleiden en te manipuleren. Dit kan variëren van het klonen van legitieme websites tot gemanipuleerde audio of video's die bedoeld zijn om in te spelen op onze emoties en die ons beoordelingsvermogen moeten vertroebelen.In de link hieronder vindt u een visueel verhaal met tips die u helpen deze tactieken te herkennen en veilig online te gaan.Het visuele verhaal Bescherm uzelf tegen informatiemanipulatieDe Commissie heeft ook een serie korte video's gemaakt om u te helpen informatie te herkennen en te weerstaan. Hoe kan ik informatiemanipulatie herkennen?Tips om bedrieglijk nieuws te herkennen en in plaats daarvan authentieke bronnen te vinden. Hoe kan ik deepfakes herkennen?Tips voor het herkennen van gemanipuleerde audio en video’s en deze te controleren bij officiële bronnen. Hoe kan ik me wapenen tegen emotionele manipulatie?Tips om te voorkomen dat u online wordt gemanipuleerd met onjuiste informatie en dat u die onbedoeld verder verspreidt. Bewustmaking in de aanloop naar de Europese verkiezingen van 2024 In de aanloop naar de Europese verkiezingen van 2024 heeft de Commissie samen met de Europese Groep van regelgevende instanties voor audiovisuele mediadiensten (ERGA) een gezamenlijke videocampagne gelanceerd.De campagne was bedoeld om burgers praktisch advies te geven over hoe zij kritisch kunnen denken om misleidende online-inhoud te herkennen en te voorkomen.De videocampagne liep op sociale media, tv- en radiostations in alle 27 EU-landen en was beschikbaar in alle 24 officiële EU-talen. Meer digitale geletterdheid en mediawijsheid Digitale geletterdheid en mediawijsheid zijn belangrijk om de samenleving weerbaarder te maken tegen informatiemanipulatie. Alle burgers moeten leren hoe ze toegang krijgen tot de media, er kritisch inzicht in hebben en erop kunnen reageren.Alleen mensen die digitaal vaardig en mediawijs zijn, kunnen hun weg vinden in de moderne digitale nieuwsomgeving en weloverwogen keuzes maken. Het is vooral belangrijk dat we van jongs af aan leren hoe we informatiemanipulatie kunnen herkennen. Daarom speelt het onderwijs een cruciale rol hierbij.De richtlijn audiovisuele mediadiensten heeft tot doel ervoor te zorgen dat de EU-landen maatregelen nemen voor betere mediavaardigheden en daarover verslag uitbrengen. Middelen voor digitale geletterdheid en mediawijsheidDe Commissie stelt hulpmiddelen ter beschikking om de EU-landen, het onderwijs en organisaties te ondersteunen bij hun aanpak van informatiemanipulatie en buitenlandse inmenging. Richtsnoeren voor mediageletterdheidRichtsnoeren voor de EU-landen om burgers van alle leeftijden te leren hun weg te vinden in de moderne nieuwsomgeving en geïnformeerde keuzes te makenRichtsnoeren voor leerkrachten en andere medewerkers in het onderwijsPraktische richtsnoeren voor het aanpakken van desinformatie en het bevorderen van digitale geletterdheid door middel van onderwijsToolkit voor leerkrachten middelbaar onderwijsMet deze toolkit kunnen leerkrachten in het middelbaar onderwijs hun leerlingen helpen online-desinformatie en -informatiemanipulatie op te sporen Links EUvsDisinfoDG CNECT – MediawijsheidDG EAC – Digitaal onderwijs
Verspreiders van informatiemanipulatie gebruiken verschillende tactieken om mensen te misleiden en te manipuleren. Dit kan variëren van het klonen van legitieme websites tot gemanipuleerde audio of video's die bedoeld zijn om in te spelen op onze emoties en die ons beoordelingsvermogen moeten vertroebelen.In de link hieronder vindt u een visueel verhaal met tips die u helpen deze tactieken te herkennen en veilig online te gaan.Het visuele verhaal
Hoe kan ik informatiemanipulatie herkennen?Tips om bedrieglijk nieuws te herkennen en in plaats daarvan authentieke bronnen te vinden.
Hoe kan ik deepfakes herkennen?Tips voor het herkennen van gemanipuleerde audio en video’s en deze te controleren bij officiële bronnen.
Hoe kan ik me wapenen tegen emotionele manipulatie?Tips om te voorkomen dat u online wordt gemanipuleerd met onjuiste informatie en dat u die onbedoeld verder verspreidt.
In de aanloop naar de Europese verkiezingen van 2024 heeft de Commissie samen met de Europese Groep van regelgevende instanties voor audiovisuele mediadiensten (ERGA) een gezamenlijke videocampagne gelanceerd.De campagne was bedoeld om burgers praktisch advies te geven over hoe zij kritisch kunnen denken om misleidende online-inhoud te herkennen en te voorkomen.De videocampagne liep op sociale media, tv- en radiostations in alle 27 EU-landen en was beschikbaar in alle 24 officiële EU-talen.
Digitale geletterdheid en mediawijsheid zijn belangrijk om de samenleving weerbaarder te maken tegen informatiemanipulatie. Alle burgers moeten leren hoe ze toegang krijgen tot de media, er kritisch inzicht in hebben en erop kunnen reageren.Alleen mensen die digitaal vaardig en mediawijs zijn, kunnen hun weg vinden in de moderne digitale nieuwsomgeving en weloverwogen keuzes maken. Het is vooral belangrijk dat we van jongs af aan leren hoe we informatiemanipulatie kunnen herkennen. Daarom speelt het onderwijs een cruciale rol hierbij.De richtlijn audiovisuele mediadiensten heeft tot doel ervoor te zorgen dat de EU-landen maatregelen nemen voor betere mediavaardigheden en daarover verslag uitbrengen.
Richtsnoeren voor mediageletterdheidRichtsnoeren voor de EU-landen om burgers van alle leeftijden te leren hun weg te vinden in de moderne nieuwsomgeving en geïnformeerde keuzes te maken
Richtsnoeren voor leerkrachten en andere medewerkers in het onderwijsPraktische richtsnoeren voor het aanpakken van desinformatie en het bevorderen van digitale geletterdheid door middel van onderwijs
Toolkit voor leerkrachten middelbaar onderwijsMet deze toolkit kunnen leerkrachten in het middelbaar onderwijs hun leerlingen helpen online-desinformatie en -informatiemanipulatie op te sporen