Page contents Page contents Pregled V današnjem zapletenem digitalnem in medijskem okolju je ključnega pomena, da se državljani zavedajo tveganj manipulacije z informacijami in tujega vmešavanja ter da so dobro opremljeni za prepoznavanje zlonamernih dejavnosti, vključno s širjenjem lažnih ali zavajajočih vsebin in uporabo manipulativnih tehnik.Evropska unija je zavezana zagotavljanju, da naše družbe ostanejo odporne na te grožnje, katerih cilj je spodkopati demokratične institucije in procese. Ozavešča o vse večji kompleksnosti in tveganjih pojava manipuliranja z informacijami ter spodbuja digitalno in medijsko pismenost. Zasnovana je bila vrsta orodij in pobud za spodbujanje kritičnega razmišljanja ter opolnomočenje posameznikov in skupnosti, da učinkovito prepoznajo manipuliranje z informacijami in tuje vmešavanje ter se nanju odzovejo. Ozaveščanje o tveganjih manipulacije z informacijami in tujega vmešavanja Ozaveščanje je v središču pristopa EU za poudarjanje tveganja lažnih ali zavajajočih informacij in metod, ki se uporabljajo za njihovo širjenje na spletu.Komisija je dala na voljo več virov, da bi državljanom pomagala prepoznati poskuse manipulacije z informacijami in razumeti tveganja širjenja zavajajočih vsebin. 6 nasvetov za odkrivanje in zaustavitev manipulacije z informacijami Akterji manipulacij z informacijami uporabljajo različne taktike za zavajanje in manipulacijo ljudi. To lahko zajema vse od klonov zakonitih spletišč do manipuliranih zvočnih ali videoposnetkov, ki so zasnovani tako, da nas čustveno pritegnejo in zameglijo našo razsodnost.Komisija je pripravila vizualno zgodbo z nasveti za pomoč državljanom, da prepoznajo te taktike in ostanejo varni na spletu.Vizualna predstavitev Zaščitite se pred manipuliranjem z informacijamiKomisija je pripravila tudi vrsto video nasvetov, da bi državljanom pomagala prepoznati manipulacijo z informacijami in se ji upreti. Kako prepoznati manipulacijo z informacijamiNasveti, kako prepoznati zavajajočo novico in poiskati verodostojne vire informacij. Kako prepoznati globoke ponaredkeNasveti, kako prepoznati manipulirane avdio- in videoposnetke ter se prepričati, da gre za uraden vir informacij. Kako se upreti čustvenim manipulacijamNasveti, kako se upreti manipulacijam z lažnimi informacijami na spletu, da jih ne bi nenamerno širili. Ozaveščanje pred evropskimi volitvami leta 2024 Komisija je pred evropskimi volitvami leta 2024 skupaj s skupino evropskih regulatorjev za avdiovizualne medijske storitve (ERGA) začela skupno video kampanjo.Namen kampanje je bil državljanom zagotoviti praktične nasvete o tem, kako lahko s kritičnim mišljenjem prepoznajo zavajajoče vsebine na spletu, tudi zato da jih ne bi delili z drugimi.Video kampanja je potekala na družbenih medijih ter televizijskih in radijskih postajah v vseh 27 državah članicah in v vseh 24 uradnih jezikih EU. Povečanje digitalne in medijske pismenosti Digitalna in medijska pismenost je pomembna za krepitev družbene odpornosti proti manipulaciji z informacijami. Pomembno je, da imajo državljani dostop do medijev, da imajo kritičen odnos do medijskih vsebin in jih znajo uporabljati.Digitalna in medijska pismenost državljanom omogoča, da se znajdejo v sodobnem okolju digitalnih novic in sprejemajo informirane odločitve. Zlasti je pomembno, da se že v zgodnji mladosti naučijo prepoznati manipuliranje z informacijami, zato ima izobraževanje ključno vlogo pri zagotavljanju medijsko pismene javnosti.Cilj revidirane direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah je zagotoviti, da države članice spodbujajo in sprejemajo ukrepe za razvoj medijske pismenosti ter poročajo o teh ukrepih. Viri digitalne in medijske pismenostiKomisija zagotavlja vire za podporo državam članicam, izobraževalcem in organizacijam ter s tem prispeva k boju proti manipulaciji z informacijami in tujemu vmešavanju. Smernice za medijsko pismenostSmernice za države članice, da bi državljanom in državljankam vseh starosti omogočile, da se znajdejo v sodobnem novičarskem okolju in sprejemajo informirane odločitveSmernice za učitelje in izobraževalcePraktične smernice za boj proti dezinformacijam in spodbujanje digitalne pismenosti z izobraževanjemZbirka orodij za srednješolske učiteljeS tem naborom orodij lahko srednješolski učitelji dijake naučijo prepoznavati manipulacijo z informacijami na spletu Sorodne povezave EUvsDisinfoGD za komunikacijska omrežja, vsebine in tehnologijo – Medijska pismenostGD EAC – Digitalno izobraževanje
Akterji manipulacij z informacijami uporabljajo različne taktike za zavajanje in manipulacijo ljudi. To lahko zajema vse od klonov zakonitih spletišč do manipuliranih zvočnih ali videoposnetkov, ki so zasnovani tako, da nas čustveno pritegnejo in zameglijo našo razsodnost.Komisija je pripravila vizualno zgodbo z nasveti za pomoč državljanom, da prepoznajo te taktike in ostanejo varni na spletu.Vizualna predstavitev
Kako prepoznati manipulacijo z informacijamiNasveti, kako prepoznati zavajajočo novico in poiskati verodostojne vire informacij.
Kako prepoznati globoke ponaredkeNasveti, kako prepoznati manipulirane avdio- in videoposnetke ter se prepričati, da gre za uraden vir informacij.
Kako se upreti čustvenim manipulacijamNasveti, kako se upreti manipulacijam z lažnimi informacijami na spletu, da jih ne bi nenamerno širili.
Komisija je pred evropskimi volitvami leta 2024 skupaj s skupino evropskih regulatorjev za avdiovizualne medijske storitve (ERGA) začela skupno video kampanjo.Namen kampanje je bil državljanom zagotoviti praktične nasvete o tem, kako lahko s kritičnim mišljenjem prepoznajo zavajajoče vsebine na spletu, tudi zato da jih ne bi delili z drugimi.Video kampanja je potekala na družbenih medijih ter televizijskih in radijskih postajah v vseh 27 državah članicah in v vseh 24 uradnih jezikih EU.
Digitalna in medijska pismenost je pomembna za krepitev družbene odpornosti proti manipulaciji z informacijami. Pomembno je, da imajo državljani dostop do medijev, da imajo kritičen odnos do medijskih vsebin in jih znajo uporabljati.Digitalna in medijska pismenost državljanom omogoča, da se znajdejo v sodobnem okolju digitalnih novic in sprejemajo informirane odločitve. Zlasti je pomembno, da se že v zgodnji mladosti naučijo prepoznati manipuliranje z informacijami, zato ima izobraževanje ključno vlogo pri zagotavljanju medijsko pismene javnosti.Cilj revidirane direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah je zagotoviti, da države članice spodbujajo in sprejemajo ukrepe za razvoj medijske pismenosti ter poročajo o teh ukrepih.
Smernice za medijsko pismenostSmernice za države članice, da bi državljanom in državljankam vseh starosti omogočile, da se znajdejo v sodobnem novičarskem okolju in sprejemajo informirane odločitve
Smernice za učitelje in izobraževalcePraktične smernice za boj proti dezinformacijam in spodbujanje digitalne pismenosti z izobraževanjem
Zbirka orodij za srednješolske učiteljeS tem naborom orodij lahko srednješolski učitelji dijake naučijo prepoznavati manipulacijo z informacijami na spletu