Page contents Page contents Áttekintés Napjaink összetett digitális és médiakörnyezetében alapvető fontosságú, hogy a polgárok tisztában legyenek az információmanipuláció és a külföldi beavatkozás kockázatával, és hogy fel legyenek vértezve azokkal az ismeretekkel és készségekkel, amelyekkel felismerhetik a hamis vagy félrevezető információkat, illetve a manipulációt, és megakadályozhatják ezek terjedését.Az Európai Unió elkötelezett annak biztosítása mellett, hogy társadalmaink ellenállóak maradjanak a a demokratikus intézmények és folyamatok aláásását célzó fenyegetésekkel szemben. Az Európai Bizottság felhívja a figyelmet az információmanipuláció növekvő összetettségére és kockázataira, valamint előmozdítja a digitális jártasságot és a médiatudatosságot. Számos eszközt és kezdeményezést dolgozott ki az egyének és a közösségek kritikai gondolkodásának fejlesztése céljából, hogy képesek legyenek felismerni az információmanipulációt és külföldi beavatkozást, ellenállni annak és küzdeni ellene. Az információmanipuláció és külföldi beavatkozás kockázataival kapcsolatos figyelemfelhívás A hamis vagy félrevezető információkban rejlő veszélyek, valamint az online terjesztésükhöz használt módszerek beazonosítását célzó uniós megközelítés középpontjában a tudatosítás áll.A Bizottság számos erőforrást bocsátott rendelkezésre annak érdekében, hogy segítse a polgárokat az információmanipulációs kísérletek felismerésében és a félrevezető tartalmak terjesztésének kockázatainak megértésében. Hogyan ismerheti fel és állíthatja meg az információmanipuláció terjedését? – 6 tipp Az információmanipuláció terjesztői különféle technikákat alkalmaznak az emberek megtévesztésére és manipulálására. Leutánozhatnak valódi hírportálokat, rendkívül ügyesen manipulálhatnak hang- és képfájlokat (ezek az ún. „deepfake”-ek, vagy mélykamuk). Ezek célja, hogy az érzelmeinkre hassanak és elhomályosítsák az ítélőképességünket.A Bizottság egy figyelemfelkeltő prezentáció segítségével segíti a polgárokat abban, hogy felismerjék ezeket a technikákat és biztonságosan tudjanak „mozogni” az online közegben.Nézze meg a prezentációt! Védje magát az információmanipulációval szemben!A Bizottság emellett rövid videókban is segítséget nyújt az információmanipuláció minél egyszerűbb felismeréséhez és az ellene való küzdelemhez. Az információmanipuláció felismeréseTippek arról, hogyan lehet egy hírről megállapítani, hogy megtévesztő, és hogyan lehet felkutatni a hiteles forrást. Hogyan ismerjük fel a mélykamut?Tippek arról, hogyan lehet egy audio- vagy videotartalomról megállapítani, hogy manipulálták, és hogyan lehet felkutatni a hiteles forrást. Hogyan álljunk ellen az érzelmi manipulációnak?Tippek arról, hogyan tudunk ellenállni annak, hogy hamis online információkkal manipuláljanak bennünket, és mire figyeljünk, hogy ne terjesszünk akaratlanul ilyen információkat. Figyelemfelkeltés a 2024-es európai választások előtt A 2024-es európai választások előtt a Bizottság az Audiovizuális Médiaszolgáltatásokat Szabályozó Hatóságok Európai Csoportjával (ERGA) közösen videokampányt indított.A kampány konkrét tanácsokat nyújtott az érdeklődőknek a kritikai gondolkodás elsajátításához, hogy felismerjék a megtévesztő online tartalmakat és ne terjesszék tovább azokat.A videokampány az EU 27 tagállamában, annak 24 hivatalos nyelvén futott: a közösségi médiában, a televízióban és a rádióállomásokon egyaránt látható és hallható volt. A digitális jártasság és médiatudatosság előmozdítása Az információmanipulációval szembeni társadalmi reziliencia kiépítéséhez alapvető fontosságú a digitális jártasság és médiatudatosság, azaz a médiához való hozzáférés, annak aktív használata és kritikai szemléletű értelmezése.A digitális jártasság és médiatudatosság azt jelenti, hogy eligazodunk a modern digitális hírkörnyezetben, és megalapozott döntéseket hozunk. Különösen fontos, hogy már fiatalon megtanuljuk felismerni az információmanipulációt, ezért az oktatás döntő szerepet játszik a médiatudatos generáció kinevelésében.A Bizottság felülvizsgálja az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelvet, és javasolja, hogy a tagállamok intézkedésekkel mozdítsák elő a médiaműveltséget, és tegyenek jelentést ezekről az intézkedésekről. Források a digitális jártasság és médiatudatosság témakörébenA Bizottság olyan forrásokat bocsát a tagállamok, az oktatók és a szervezetek rendelkezésére, amelyek segítséget nyújtanak az információmanipuláció és külföldi beavatkozás elleni küzdelemhez. A médiatudatosság javítását célzó iránymutatásokA Bizottság ezekkel az iránymutatásokkal azt szeretné elérni, hogy az emberek – életkortól függetlenül – el tudjanak igazodni napjaink hírkörnyezetében, és tájékozott döntéseket tudjanak hozni. A dokumentum elsősorban a tagállamok számára készült.Iránymutatások a tanárok és oktatók számáraGyakorlati útmutató az oktatóknak a dezinformáció kezeléséről és a digitális jártasság előmozdításárólEszköztár a középiskolai tanárok számáraA középiskolai tanároknak készített eszköztár célja, hogy segítsenek diákjaiknak felismerni az online dezinformációt és információmanipulációt. Kapcsolódó linkek EUvsDisinfoA Tartalmak, Technológiák és Kommunikációs Hálózatok Főigazgatósága – MédiatudatosságOktatásügyi és Kulturális Főigazgatóság (DG EAC) – Digitális oktatás
Az információmanipuláció terjesztői különféle technikákat alkalmaznak az emberek megtévesztésére és manipulálására. Leutánozhatnak valódi hírportálokat, rendkívül ügyesen manipulálhatnak hang- és képfájlokat (ezek az ún. „deepfake”-ek, vagy mélykamuk). Ezek célja, hogy az érzelmeinkre hassanak és elhomályosítsák az ítélőképességünket.A Bizottság egy figyelemfelkeltő prezentáció segítségével segíti a polgárokat abban, hogy felismerjék ezeket a technikákat és biztonságosan tudjanak „mozogni” az online közegben.Nézze meg a prezentációt!
Az információmanipuláció felismeréseTippek arról, hogyan lehet egy hírről megállapítani, hogy megtévesztő, és hogyan lehet felkutatni a hiteles forrást.
Hogyan ismerjük fel a mélykamut?Tippek arról, hogyan lehet egy audio- vagy videotartalomról megállapítani, hogy manipulálták, és hogyan lehet felkutatni a hiteles forrást.
Hogyan álljunk ellen az érzelmi manipulációnak?Tippek arról, hogyan tudunk ellenállni annak, hogy hamis online információkkal manipuláljanak bennünket, és mire figyeljünk, hogy ne terjesszünk akaratlanul ilyen információkat.
A 2024-es európai választások előtt a Bizottság az Audiovizuális Médiaszolgáltatásokat Szabályozó Hatóságok Európai Csoportjával (ERGA) közösen videokampányt indított.A kampány konkrét tanácsokat nyújtott az érdeklődőknek a kritikai gondolkodás elsajátításához, hogy felismerjék a megtévesztő online tartalmakat és ne terjesszék tovább azokat.A videokampány az EU 27 tagállamában, annak 24 hivatalos nyelvén futott: a közösségi médiában, a televízióban és a rádióállomásokon egyaránt látható és hallható volt.
Az információmanipulációval szembeni társadalmi reziliencia kiépítéséhez alapvető fontosságú a digitális jártasság és médiatudatosság, azaz a médiához való hozzáférés, annak aktív használata és kritikai szemléletű értelmezése.A digitális jártasság és médiatudatosság azt jelenti, hogy eligazodunk a modern digitális hírkörnyezetben, és megalapozott döntéseket hozunk. Különösen fontos, hogy már fiatalon megtanuljuk felismerni az információmanipulációt, ezért az oktatás döntő szerepet játszik a médiatudatos generáció kinevelésében.A Bizottság felülvizsgálja az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelvet, és javasolja, hogy a tagállamok intézkedésekkel mozdítsák elő a médiaműveltséget, és tegyenek jelentést ezekről az intézkedésekről.
A médiatudatosság javítását célzó iránymutatásokA Bizottság ezekkel az iránymutatásokkal azt szeretné elérni, hogy az emberek – életkortól függetlenül – el tudjanak igazodni napjaink hírkörnyezetében, és tájékozott döntéseket tudjanak hozni. A dokumentum elsősorban a tagállamok számára készült.
Iránymutatások a tanárok és oktatók számáraGyakorlati útmutató az oktatóknak a dezinformáció kezeléséről és a digitális jártasság előmozdításáról
Eszköztár a középiskolai tanárok számáraA középiskolai tanároknak készített eszköztár célja, hogy segítsenek diákjaiknak felismerni az online dezinformációt és információmanipulációt.